Další porážka pro Porsche: Zákon o Volkswagenu bude platit i v novém koncernu

Wolfsburg - Porsche už nehodlá pohltit Volkswagen, chce se s ním spojit v jeden koncern. Cesta k tomu ale není o mnoho méně trnitá než směřování k původnímu záměru pohltit evropskou jedničku. Porsche muselo ustoupit i v boji proti zákonu o Volkswagenu, který zaručuje spolkové zemi Dolní Sasko, ačkoli vlastní jen pětinu akcií, právo veta v rozhodování o budoucnosti automobilky. Kontroverzní norma bude platit i po spojení obou firem, do řízení tak bude nadále mluvit stát, a dokonce i odbory.

Porsche před chystanou fúzí ustupuje. Koncept, který předložil šéf výrobce sportovních automobilů Wendelin Wiedeking počítá se zachováním práva veta pro Dolní Sasko i ve společném podniku. Zvláštní práva ponechá Porsche i zástupcům zaměstnanců. Ti mají podle zákona o VW právo mluvit do stavby nových či stěhování stávajících závodů automobilky.

Porsche už vykrvácelo v zoufalé snaze o převzetí Volkswagenu. Chtělo ovládnout 75 procent wolfburgského koncernu, místo toho získalo jen zhruba 51 procent akcií. Po nepodařené operaci zůstaly dluhy ve výši 9 miliard eur. Místo nezdařeného pokusu o ovládnutí Volkswagenu chtějí rodiny Porsche a Piëch, vlastníci výrobce sportovních aut, obě firmy spojit. Jeden boj tak střídá druhý.

O co teď musí Porsche bojovat?

„Teď se bude bojovat o to, kde bude nový koncern sídlit a hlavně, kdo ho povede,“ uvedl automobilový expert Willi Diez. Ve hře jsou dosavadní šéfové obou automobilek -  za Porsche Wendelin Wiedeking a za Volkswagen Martin Winterkorn. Větší šance má podle médií právě ten druhý, Wiedekinga totiž nezdařený pokus o ovládnutí Volkswagenu značně poškodil. V úvahu ale připadá také Rupert Stadler, ředitel automobilky Audi, která je jednou z devíti značek koncernu Volkswagen.

Diskutovat se ale zřejmě bude i o sídle rozšířeného koncernu. Mluví se o Hannoveru a Wolfsburgu, zdá se ale, že rovněž vyhraje sídlo Volkswagenu Wolfsburg.

Volkswagen světovou jedničkou

Po spojení Porsche a Volkswagenu bude mít koncern celkem deset značek a podle odborníků dobré vyhlídky. „Potenciál je značný, nový Volkswagen má dobrou šanci stát se světovou jedničkou,“ míní Diez.

Pomoci by s tím Volkswagenu mohla i současná ekonomická situace. Nynější jednička na světovém trhu Toyota kvůli zhoršení odbytu prodělala jen v prvním čtvrtletí skoro 8 miliard dolarů. Ještě hůře se daří bývalému lídrovi trhu s automobily -  General Motors. Ten prodělal přes šest miliard dolarů, a to i přesto, že se snaží svůj byznys drasticky restrukturalizovat. Protože jsou jeho ztráty opakované, musí nyní čelit hrozbě bankrotu.

Porsche Cayman
Porsche Cayman