Evropští dopravci budou cestujícím platit za zpoždění

Brusel/Praha - Evropský parlament schválil nařízení, které přináší velké změny do osobní dopravy. Od roku 2011 budou dopravci provozující osobní dopravu muset platit odškodnění za zpoždění, ale také za usmrcení pasažéra při dopravcem zaviněné nehodě. V takovém případě by pozůstalým připadlo nejméně 21 tisíc eur (přes 560 tisíc Kč). Nařízení, které se týká meziměstských a dálkových spojů v celé Evropské unii, dále ukládá dopravcům za povinnost umožnit přepravu zdravotně postižených. Nařízení musí ještě schválit Evropská rada, ale podle tiskové mluvčí parlamentu Radky Hejtmankové jde už pouze o formalitu.

Dopravci budou za zpoždění platit odškodné podle délky zpoždění a rozhodující bude čas, kdy cestující dorazí do své cílové stanice. Pokud spoj vůbec nedojede a firma nezajistí náhradní dopravu, zaplatí cestujícímu cenu jízdenky plus 50 procent navíc. Dopravce bude povinen zaplatit kompenzace ale jen tehdy, pokud zpoždění zaviní on. Cestující proto přijdou zkrátka například v případě, že autobus uvázne v zácpě.

Připravovaná novinka se týká i českých dopravců na meziměstských a dálkových linkách, jejichž služby využívají řádově miliony lidí. Povinnost platit kompenzace za zpoždění naopak nebude platit pro firmy provozující městskou hromadnou dopravu.

Dopravcům nevadí kompenzace, ale přeprava postižených

Český Svaz dopravy s pravidly zásadně nesouhlasí a chce je ještě změnit. „Chápu práva cestujících, ale nesmí být extrémní,“ řekl šéf svazu Jaroslav Hanák. Dopravcům vadí především podmínky pro přepravu zdravotně postižených osob. Na většině meziměstských linek, zejména pak dálkových, nejezdí autobusy, které jejich přepravu umožňují. Pokud se invalidé ozvou do 48 hodin před odjezdem, dopravce jim bude muset zajistit bezplatnou asistenci. V praxi to znamená, že si musí nakoupit do autobusů plošiny nebo přejít na nízkopodlažní stroje, které jsou podle Hanáka o dost dražší než klasické.

Svaz má oporu i u Mezinárodní asociace silniční dopravy (IRU). „Pokud se pravidla nezmění, je tu velké riziko ovlivnění autobusových služeb. Jsou to nepraktická opatření, a pokud si dopravci nemohou tyto služby dovolit, tak jsou pravidla zbytečná,“ uvedl viceprezident IRU Graham Smith.

V ČR dosud nejsou kompenzace za zpoždění běžné, ale například České dráhy nebo Student Agency už cestujícím, kteří jejich vinou dorazí do cíle pozdě, platí. ČD vracejí plné jízdné už při pěti minutách zpoždění, pokud cestující nechce dotyčný vlak použít. U mezinárodních souprav dávají při zpoždění nad hodinu 20 procent slevu. Prodlení však musí způsobit dráhy, ne například výluky.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Více fotek
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/227/22657.jpg
  • Lokomotiva ČD autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/760/75927.jpg