Spojení s Volkswagenem se změnilo v boj uvnitř Porsche

Wolfsburg/Stuttgart - Situace kolem plánované fúze automobilek Volkswagen a Porsche se zvrtla v otevřenou válku vlastníků Porsche. Příčinou sporů je Ferdinand Piëch, který hraje významnou roli v obou automobilkách. Jednak je spolumajitelem Porsche, na druhé straně šéf dozorčí rady Volkswagenu. Zaměstnanci a management výrobce sportovních automobilů mu nyní nemohou přijít na jméno. Tvrdí, že straní Volkswagenu.

„Hnací silou plánované fúze obou firem byl Wolfgang Porsche se svým bratrancem Ferdinandem Piëchem - o tom ale nemluvil. Ten mu to určitě nezapomene,“ konstatoval expert na automobilovou branži Ferdinand Dudenhoffer.

Ferdinand Piëch ale nechce být jen šedou eminencí v pozadí, zavelel tedy do útoku. Prosazuje, aby nedošlo ke spojení obou podniků, ale k převzetí Porsche Volkswagenem. To je ale pravý opak toho, o co výrobce sportovních vozů dlouho dobu usiloval.

Piëch: Volkswagen na Porsche má

Zatímco Porsche si koupi Volkswagenu dovolit nemůže, opačným směrem je situace jiná. Volkswagen má momentálně volných 11 miliard eur. A podle Ferdinanda Piëche to bude bohatě stačit. „To je určitě o pár miliard eur nadsazeno,“ prohlásil.

Piëchovo kontroverzní prohlášení ale nezůstalo u Porsche bez odezvy. Vyvolalo bouři nevole a ostatní spoluvlastníci firmy ho chtějí dokonce žalovat. Na jeho prohlášení totiž okamžitě zareagovaly akcie firmy, jejichž kurz začal prudce klesat.

Tím ale Ferdinand Piëch poškodil i sám sebe, i on totiž drží balík akcií Porsche. „Piëch už několikrát dokázal, že je opravdu velkým hráčem, který se v branži vyzná, možná v této situaci ví už jen on sám, co tím sleduje. Určitě jde o moc a ta hra je rozehrána v nejvyšších patrech,“ míní šéfredaktor Auto7 Jan Blažek.

Budoucnost spojení Porsche Volkswagen nejistá

Jak to nakonec s plánovanou fúzí, která by měla oběma stranám usnadnit boj s hospodářskou krizí, dopadne, zatím není jasné. Nejenže o spojení nechtějí ani slyšet zaměstnanci Porsche, žhavý do něj není ani Volkswagen. Nelíbí se mu, že výrobce sportovních automobilů nemá žádnou koncepci, a proto se jeho vedení rozhodlo zrušit dnešní schůzku, na které se měly dojednávat podrobnosti převzetí. Konec kauzy stále zůstává otevřený, i když si asi málokdo dokáže představit, že by obě automobilky mohly za stávající situace ještě vůbec spolupracovat.