Slamečka: Až tři sta silnic a železnic nemusí být dostavěno

Praha - Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzervování. Vyplývá to z dnešní prezentace ministra dopravy Gustáva Slamečky před poslanci rozpočtového výboru. Příští rok prý na stavby a údržbu může chybět přes 50 miliard korun. Již dříve čerstvý ministr dopravy varoval před nedostatkem financí ve Státním fondu dopravní infrastruktury, kterému před nástupem do současné funkce šéfoval.

Na seznamu ohrožených staveb jsou například úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Dokonce i dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, ta je ale v programu PPP, tzn. partnerství společného a veřejného sektoru, takže část půjde ze soukromých peněz. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka:

0„D3 se dneska nachází ve fázi přípravy, tzn.výkupu pozemků, tam by se v podstatě nemělo zastavit nic. Ta přípravná fáze pokračuje. My jsme ještě nezačali investiční činnost a také pokračujeme v projektu PPP.“

Video Vyjádření tiskového mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky
video

Vyjádření tiskového mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky


V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450 tisíc lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200 tisíc z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.

Nejvíce jsou podle Slamečky ohroženy silnice a dálnice

Slamečkova prezentace vychází z aktuálních rozpočtových rámců, které jsou připraveny na příští rok. Fond dopravy by měl podle nich dostat ze státního rozpočtu 36,6 miliardy korun. To je zhruba stejně jako letos, původní výdajové rámce ale počítaly se 45 miliardami.

Nejvíce ohrožena je podle Slamečky výstavba a údržba silnic a dálnic. Ze zmíněných peněz má Ředitelství silnic a dálnic dostat 21 miliard korun, z toho musí zaplatit 20 miliard na mandatorních výdajích. Patří sem mimo jiné spolufinancování projektů, hrazených z evropských fondů. Čerpání desítek miliard z evropských fondů je podle Slamečky „kriticky ohroženo“.

Hospodářská komora České republiky podle svého dnešního vyjádření přijala
tuto zprávu s velkými rozpaky, protože rozvoj dopravní infrastruktury je v
době krize klíčový pro celý český průmysl. „Pokud stát zastaví investice a výstavbu dopravní infrastruktury, bude to mít katastrofální dopad na celý komplex podnikatelů, kteří jsou na této práci závislí,“ uvedl dnes prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Z vyjádření tiskového mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky pro ČT:

„V případě, že by se nepodařilo získat příslušné finanční položky a opravdu by zůstalo u současného plánu v souvislosti s vývojem daňových příjmů, tak by to znamenalo zastavení většiny rozestavěných staveb.“


Řešením údajně může být navýšení příjmů fondu dopravy o výnosy z privatizace - chystá se mimo jiné prodej Letiště Praha, půjčkou od Evropské investiční banky, emisí dluhopisů nebo zapojení soukromého kapitálu do výstavby (projekty PPP).

Rozpočtový výbor chce Slamečkův návrh ještě vidět

„Naši kolegové, kteří tady budou sedět (po předčasných volbách), by měli být o té situaci informováni,“ konstatoval člen rozpočtového výboru Radim Fiala (ODS). Rozpočtový výbor přijal usnesení, podle kterého má Slamečka přijít představit návrh rozpočtu svého resortu znovu do rozpočtového výboru, a nikoliv pouze do hospodářského výboru sněmovny.

Již dříve současný ministr dopravy varoval před snižováním nákladů v oblasti nových dopravních staveb. Plánované silnice a dálnice by měly více kopírovat zemský povrch a také například sjezdy z dálnic by měly být méně nákladné. Nové silnice podle Slamečky měly ubrat také na kráse, již dříve se objevily spekulace, že mnoho staveb je projektováno s cílem získat titul Stavba roku. Podezření z přehnané hry na efekt padlo například na mosty na pražském okruhu.