ČD: Dostaly jsme peníze na vagóny, tak zvýšíme platy

Praha - Část peněz z protikrizových opatření použil management Českých drah jinak, než měl. Vláda premiéra Mirka Topolánka dala Českým drahám 12 miliard korun na nákup nových vagonů, což mělo pomoci českému průmyslu. Drážní management ale víc než 3 miliardy z těchto peněz použil na dofinancování regionální dopravy a také na mzdy.

Nové vagóny, spokojení cestující a zakázky pro české podniky, takový byl původní záměr vlády. Jenže dráhy dlouhodobě prodělávají na regionální dopravě. Kraje totiž podle nich neplatí skutečnou cenu. A tak na zalepení díry v rozpočtu použily právě tyto peníze.

„3,5 miliardy šly na zajištění vlaků, aby jezdily. To znamená nafta, poplatek za dopravní cestu, samozřejmě musíte taky počítat plat průvodčího, výpravčího a podobně,“ vysvětluje pro Českou televizi mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Zdeněk Žák, bývalý náměstek ministra dopravy, bývalý předseda dozorčí rady Českých drah pro ČT:

0„Tím, že byla velká část těch peněz v uvozovkách projedena, tak místo aby skončily podporou českého průmyslu, tak se rozplynuly někde v hospodaření Českých drah.“


Dráhy se ale hájí, že nic špatného neudělaly. Na peníze mohli sáhnout díky speciální doložce. „Pokud bych citoval, tak ty peníze byly určeny na zajištění prioritních činností související s osobní železniční dopravou, což použity byly,“ argumentuje Kubala. Pro Zdeňka Žáka je ale existence této doložky velkým překvapením. „Vím, že podobným překvapením byla i pro některé poslance parlamentu a dokonce i pro některé členy vlády,“ podotknul Žák.

Poslanci žádali vysvětlení

A proto chtěli poslanci z Rozpočtového výboru od vedení Českých drah vysvětlení. „My jsme vzali na vědomí, že to nebylo použito tak, jak se předtím uvažovalo. A přijali jsme usnesení, ve kterém jsme požádali ministra dopravy, aby nás pravidelně informoval o stavu finančních prostředků v oblasti dopravy,“ uvedl pro Českou televizi člen Rozpočtového výboru Petr Rafaj (ČSSD).

Dráhy teď musí znovu řešit, kde vezmou chybějící tři miliardy na nákup nových vagónů. Zatím to vypadá, že půjdou z peněz, které by jim měl stát zaplatit za regionální dopravu.