ČSA ve ztrátě 1,3 miliardy korun, o půl miliardy více než loni

Praha - České aerolinie se v prvním čtvrtletí propadly do ztráty před zdaněním 1,318 miliardy korun, což je téměř o půl miliardy horší výsledek než loni. Důvodem prý je „bezprecedentní“ pokles počtu cestujících, který činil 12 procent. Celkem firma přepravila 945 tisíc pasažérů. Za celý rok firma očekává ztrátu 361 milionů korun. To znamená, že od dubna do prosince chce vydělat zhruba miliardu.

„Co se týče počtu pasažérů, vracíme se někam o čtyři roky zpět,“ uvedl na tiskové konferenci prezident firmy Radomír Lašák. Společnost podle něj čelí všeobecné krizi v letectví, na kterou údajně zareagovala včas, například snížením platů. Podle viceprezidenta pro ekonomiku Luboše Černého bylo první čtvrtletí nejhorší za poslední léta.

Analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka:

0„První kvartál je pro letecké společnosti hodně špatný, jen pro porovnání, v loňském prvním čtvrtletí činila ztráta ČSA 850 miliard. Letos určitě zapůsobil také propad poptávky, který je způsoben ekonomickou krizí.“

Video Ztráta ČSA
video

Ztráta ČSA

 
Firma kvůli krizi přichází i o lépe platící, takzvané byznys cestující. Jejich úbytek byl do 20 procent. Klesl výnos na jednoho cestujícího i obsazenost letadel, přesná čísla firma nezveřejnila. „Lidé se stahují z toho předku letadla (business třída) dozadu,“ uvedl viceprezident pro marketing Petr Pištělák. Zároveň vrcholí splátky nových letadel, firma za ně letos zaplatí dvě miliardy.

A jak chtějí České aerolinie krizovou situaci řešit? Letos si podobně jako v minulých letech již nemohou pomoci prodejem majetku, a tak mají pomoci ke snížení ztráty v dalších měsících úspory v nákladech. Kromě úspory na platech chtějí ČSA efektivněji pracovat s letadly, která mají k dispozici. Na lety, kde je cestujících málo, by se měla důsledněji nasazovat malá letadla. Obživu mají aerolinkám zajistit doplňkové služby, například pojištění k letence.

Podle Procházky ale není situace ČSA zdaleka tak černá, jak by se mohlo na první pohled zdát. První čtvrtletí totiž běžně bývá v letecké dopravě slabší, naopak zlatým dolem je 2. a 3. čtvrtletí. Ta rozhodnou, tvrdí Procházka. „Kdyby ten pokles o 12 procent byl ve druhém a třetím kvartále, tak ta situace opravdu bude velmi špatná,“ konstatoval v rozhovoru pro ČT24.

České aerolinie jsou z téměř 92 procent ve vlastnictví státu. V běhu je privatizační proces, jehož výsledek by mohl být znám do konce září. Problémy Českých aerolinií ale komplikují i výběr nového vlastníka. Oba zájemci, kteří postoupili do druhého kola - konsorcium Unimex a Travel Service a letecká společnost Air France-KLM - mohou už týden nahlížet do účetnictví českého leteckého dopravce. Horší hospodářské výsledky tak mohou negativně ovlivnit konečnou cenu, kterou vítěz tendru za aerolinky zaplatí.