Ministerstvo dopravy plánuje pozemky na dálnice vykupovat za tržní ceny

Praha - Nový ministr dopravy Gustáv Slamečka chce urychlit vyvlastnění pozemků pro dálnice a omezit dosavadní dlouholeté spory mezi státem a majiteli pozemků. Ministr předloží poslancům novelu zákona o vyvlastnění, která má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby. Chce tak oddělit možnost stavby od finančního vyrovnání. Ministerstvo dopravy chce také v budoucnu nabízet majitelům pozemků, které jsou určeny pro výstavbu dálnic, tržní cenu. Ve většině případů by šlo o nižší cenu, než činí dnes nabízená cena úřední.

Podle novely o vyvlastnění by neměl soud mezi majiteli a státem o cenu pozemku mít automaticky odkladný účinek na vyvlastnění pozemku a zahájení stavby. „Když se majitelům pozemků nelíbí úřední cena, tak stát může přistoupit k vyvlastnění, pokud vlastník napadne vyvlastnění u soudu, až do vyřešení sporu o cenu se stavět nemůže,“ dodal v České televizi náměstek ministra dopravy Roman Kramařík.

Roman Kramařík představil výhody novely o vyvlastnění v ČT:

„Pokud vlastníkovi nepůjde o odložení stavby a bude se chtít soudit o cenu, tak stavba může začít a paralelně bude probíhat spor o cenu, pokud by chtěl dosáhnout odkladu stavby, tak o jeho požadavku bude rozhodovat nezávislý soud.“

Video Rozhovor s Romanem Kramaříkem
video

Rozhovor s Romanem Kramaříkem


Jak uvedl Slamečka, praktická nemožnost začít stavět na vyvlastněných pozemcích před koncem soudu, ohrožuje dokončení dálniční sítě České republiky. Nejohroženější prý je dálnice D3 v jižních Čechách. „Krizových míst naštěstí není příliš mnoho, jde však o systémovou otázku, dálnice D3 má být formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru, pozn. redakce), ale stát nebude moci podepsat smlouvu se soukromým realizátorem, pokud nebude mít jistotu, že nedokáže dané pozemky vykoupit, tak je dokáže vyvlastnit,“ upřesňuje Slamečkův náměstek Kramařík.

Nové opatření by mělo vyloučit podobné případy, jako je dlouholetý spor o pozemky u Hradce Králové, který brání její dostavbě. Majitelka pozemku se zatím nedokázala dohodnout s pozemkovým fondem o náhradě. „My budeme pokračovat standardním způsobem, tzn. dáme nabídku paní Havránkové a uvidíme, jaká bude reakce,“ řekl České televizi Gustáv Slamečka.

Stát šetřit nebude, bude vyplácet tržní ceny 

„Když stát nyní platí vlastníkům desetinásobek (tržní ceny), tak mnoho vlastníků se s tím nesmíří,“ uvedl Slamečkův náměstek Roman Kramařík, podle kterého se může zvýšit počet soudních sporů. Náplastí pro majitele má být například dvacetiprocentní bonus za dobrovolný prodej nebo příspěvek na stěhování.

Naopak u pozemků, které leží například na okrajích velkých měst, je tržní cena vyšší než úřední. Stát ale nemá možnost v prvním kole výkupu tržní cenu nabídnout. Tržní cena se platí až ve druhém kroku, kterým je vyvlastnění. Podle Kramaříka například polovina majitelů pozemků na budoucím pražském okruhu čekala až na vyvlastnění, které postoupila dobrovolně.

Kdy začne novela platit zatím není jisté. Roman Kramařík si přeje, aby ji schválilo ještě současné složení Poslanecké sněmovny. „Tato novela má zásadní význam pro rozvoj dopravní infrastruktury zvlášť v této době,“ podotýká Kramařík. Celý plán na urychlejí výstavby dálnic ministerstvo předloží zítra poslancům hospodářského výboru.

Spory o pozemky ohrožují také letiště

Na cizích pozemcích stojí také více než polovina českých regionálních letišť. Jejich vlastníci s tím ale často nesouhlasí a soudí se. Ministerstvo dopravy proto také podpořilo poslaneckou novelu zákona o civilním letectví. Ta umožní Úřadu pro civilní letectví zřídit k letištním pozemkům věcné břemeno.