Vývoj Opelu nejasný, jednání zkrachovala

Berlín - První schůzka všech zainteresovaných stran o budoucnosti německé automobilky Opel, která je součástí americké firmy General Motors, skončila dnes nad ránem v Berlíně bez výsledku. Jednání zkomplikoval nečekaný požadavek zástupců americké strany, která od Berlína požaduje dodatečnou pomoc ve výši 300 milionů eur (přes osm miliard korun). Na řešení se strany sporu pokusí dohodnout v pátek. Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstávají italská automobilka Fiat a kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna.

Zástupci německé a americké vlády, spolkových zemí a potenciálních investorů se po více než osmihodinové noční schůzce nedokázali dohodnout ani na poskytnutí překlenovacích úvěrů a vytvoření modelu přechodné správy automobilky do doby, než ji převezme vybraný investor.

Německý ministr financí Peer Steinbrück připustil, že němečtí zástupci byli „nepříjemně překvapeni“ požadavkem na dodatečnou pomoc, který americká strana vznesla až ve 20:00 SELČ. Nad počínáním americké strany se podivoval i ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg. „Musíme konstatovat, že americké ministerstvo financí si mohlo dát i více námahy, co se týká výběru svých zástupců,“ řekl viditelně rozčarovaný Guttenberg.

Video Rozhovor s Jaroslavem Šonkou
video

Rozhovor s Jaroslavem Šonkou

Jaroslav Šonka:

„Americká strana do toho ještě nevstoupila moc vážně, německý ministr Frank-Walter Steinmeier proto chce mluvit přímo s Hillary Clintonovou, aby poukázal na to, že je potřeba dostat do této debaty vyšší představitele.“


Další účastník schůzky Roland Koch, premiér spolkové země Hesensko, na jejímž území leží hlavní závod Opelu v Rüsselsheimu, dnes řekl, že od americké strany očekává vyjasnění sporných otázek do pátečních 14:00 SELČ.


 
Z uchazečů zůstaly Fiat a Magna 

Jedinými uchazeči o automobilku Opel jsou po večerním jednání italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna. Mohou se pustit do auditu hospodaření a ten má trvat 4 týdny. „Německá vláda požaduje další zlepšování návrhů,“ dodal pro Českou televizi publicista Jaroslav Šonka. 

Větší šance na vítězství v boji o Opel se dávají Magně, která je zjevným favoritem spolkové vlády i zemí. Podle Kocha firma přislíbila, že ve svém závodě v Bochumi propustí méně lidí, než dosud plánovala. Hovořilo se přitom o 2 200 pracovnících. Podle Steinbrücka by Magna navíc byla ochotna pomoci i s řešením přechodného financování Opelu. Preferovaného zájemce Magnu oceňují zaměstnanci Opelu. Ti se totiž bojí, že v případě Fiatu by mohlo nastat masové propouštění. Fiat přiznává, že by v případě vítězství své nabídky propustil na 10 tisíc lidí, z toho dva tisíce v Německu. Po německém státu navíc požaduje šestimiliardovou záruku, zatímco Magna „jen“ 4,6 miliardy eur.


Kanadsko-rakouský koncern v Německu nehodlá zavřít žádnou ze čtyř továren. Zakladatel společnosti Frank Stronach potvrdil, že Magna chce do Opelu vstoupit spolu s ruskými partnery a učinit z něj světovou značku. Rovněž dnes prohlásil, že jeho firma výrazně navýšila objem kapitálu, který je ochotna do Opelu vložit.

Definitivní rozhodnutí učiní GM 

Definitivní rozhodnutí pro konkrétního investora ale zůstává tak jako tak na dosud mateřské společnosti GM. Ta je ve velkých problémech a jedná s americkou vládou o další pomoci. GM má čas jen do konce tohoto týdne, aby předložila životaschopný plán restrukturalizace, v opačném případě ji zřejmě čeká řízený bankrot. Ten se včera ještě přiblížil poté, co věřitelé, jimž GM dluží na 27 miliard dolarů (zhruba 520 miliard korun), nepřijali nabídku společnosti na urovnání dluhů výměnou za získání desetiprocentního podílu.

Německá automobilka zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25 tisíc lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii. Německý ministr financí Peer Steinbrück potvrdil, že Berlín by mohl GM poskytnout překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard korun). Prostředky mají v rámci důvěrnické správy pomoci udržet Opel nad vodou během přechodné doby, kdy bude GM zřejmě v bankrotu a zároveň ještě Opel nebude mít nového investora.