Konec General Motors se blíží, možná již o víkendu

Detroit - Pád tradiční průmyslové chlouby Spojených států se podle mnohých prognóz nezadržitelně blíží. Možná i dříve, než bylo původně plánováno. Podle právního zástupce firemního věřitelského výboru Andrewa Rosenberga by největší americká automobilka General Motors mohla vyhlásit bankrot zřejmě už v neděli nebo pondělí. Zároveň chce zavřít čtrnáct montážních závodů a omezit počet svých dodavatelů. Ten během příštích osmnácti měsíců klesne o 400 - zhruba na 1100. O práci tak můžou přijít až desetitisíce lidí.

„General Motors, za předpokladu, že to schválí jeho rada, vyhlásí bankrot v neděli nebo v pondělí příštího týdne,“ řekl Rosenberg, jehož citovala agentura AP. Věřitelé zároveň vyzvali další investory, aby také podpořili návrh výměny dluhopisů, jak to učinili velcí držitelé dluhopisů. Návrh výměny předložil management General Motors na základě požadavků, které stanovila administrativa prezidenta Baracka Obamy. Návrh je otevřený až do soboty a pokud se setká s dostatečnou podporou, mohli by držitelé dluhopisů v reorganizované automobilce za určitých okolností získat až 25 procent akcií.

Největší bankrot v dějinách, tak se mluví o pádu General Motors. Skomírající automobilka dluží 27 miliard dolarů. Proto nabídla k prodeji například evropskou pobočku Opel i jiné značky. Velké problémy však čekají General Motors především ve Spojených státech. Uzavření čtrnácti závodů totiž povede k propouštění. Sami zaměstnanci si ale nepřipouští, že by automobilka padla. „Já věřím, že všechno se nakonec otočí správným směrem. Myslím, že Obama a jeho vláda udělá správné kroky a General Motors se opět uzdraví,“ uvedl zaměstnanec GM Richard Foley.

Jan Švejnar:

0„Osobně si myslím, že kdyby GM šlo do bankrotu a šířila se vlna nezaměstnanosti tím multiplikačním efektem i v jiných oblastech, tak to bude mít negativní efekt na očekávání lidí a vůbec podniků všeobecně. V tom smyslu bych si myslel, že obrat v červenci v srpnu je ještě příliš růžové očekávání.“

Pokud k prodeji dojde, byl by Chrysler vlastněný Fiatem, odbory a vládami Spojených států a Kanady. Proti záměru firmy je ale několik penzijních fondů z amerického státu Indiana, které drží méně než jedno procento zajištěných dluhopisů podniku. Držitelům dluhopisů automobilky radí advokátní kancelář Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & Garrison LLP a finanční poradenská společnost Houlihan Lokey Howard & Zukin Capital Inc. Držitelé dluhopisů už několik měsíců vedou jednání s členy operační skupiny ministerstva financí USA. Skupina má dohlížet na restrukturalizaci firmy.