Detroit je na lopatkách

Detroit - Dvě ze tří obřích automobilek vyhlásily bankrot, třetí sotva přežívá. Město motorů prochází krizí století. Bez práce je v Detroitu každý čtvrtý, třetina rodin žije pod hranicí chudoby. Kdo může, prodá dům a utíká. Když jsou domy neprodejné, majitelé je jednoduše opouští a podobných budov jsou tisíce.

Varovných znamení úpadku je v Detroitu dost. Zašlé bývalé hlavní nádraží, kdysi nejvyšší na světě. Malá dílna, kde začínal Henry Ford, se postupem času proměnila v divadlo, ale dnes pod zdobenými klenbami parkují auta. Budovy jsou ale vždycky jenom odrazem lidské bídy. „Všichni se bojíme. Je to těžká doba a zítřek může být ještě horší,“ stýská si Nancy Kellyová, zaměstnankyně GM.

Sociolog Albert Price tvrdí, že v Detroitu kolabují celé čtvrtě, velké továrny. Z dříve živoucího města je podle něj dnes pouhá skořápka. „Detroit čeká další úpadek. Už ne tolik kvůli útlumu automobilek, problémy budou mít provozy navázané na tuhle výrobu,“ myslí si analytik automobilového průmyslu Michael Robinet.

Video Rozhovr s Vítězslavem Kodymem a Milošem Caldou
video

Rozhovr s Vítězslavem Kodymem a Milošem Caldou

Typickým vozům z dílny General Motors, obřím vládcům silnic zvoní hrana. Detroit ovládl trend zmenšování. Zmenšování automobilek, ale i vyráběných aut. Kompaktní modely jsou ale v Americe auta pro děti. Změnit tenhle stereotyp teď bude klíčem k přežití zdejších automobilek i Detroitu.

Netáhne ani suverénní hokejový klub

Detroit měl vedle přezdívky město motorů, také druhou přezdívku, město hokeje. Nicméně i obhájce Stanley Cupu měl problémy, ekonomická krize klub připravila o diváky. Na plné hlediště si musel počkat až na závěrečné boje o nejcennější hokejovou trofej světa.

Boj o metropoli hokeje potrvá už jenom pár dní, zápas o zachování dominance nad automobilovým světem bude mnohem delší a bolestnější. Místní doufají, že na jeho konci budou obě přezdívky Detroitu ještě platit. A že město motorů nebude znamenat jenom království rezivějících vzpomínek na zašlou slávu.