Na 300 dopravních staveb v ohrožení kvůli nedostatku financí

Praha - Prodlužování dálnic, stavby nových silnic či obchvatů v Česku citelně přibrzdí. Ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi se totiž nepodařilo přesvědčit zbytek kabinetu o nezbytnosti navýšení prostředků na dopravní stavby. Nedostatek peněz tak nyní ohrožuje až 300 dopravních staveb. Podle ministerstva se nebudou konzervovat započaté projekty, pozastaveny budou ty, které se plánovaly. Na řadu z nich již dokonce proběhlo výběrové řízení.

„Nechci hovořit o konzervování staveb,“ zdůraznil Slamečka. Dnešní verdikt vlády nepovažuje za konečný a chce o dodatečných financích pro dopravu ještě jednat s ministrem financí. Podle ministra financí Eduarda Janoty je již ale ve všem jasno. „Ministr dopravy dostal jasné zadání z úrovně vlády, že není možné další zahajování nových staveb, že není možné ani zahajovat ty stavby, které jsou vysoutěžené, protože nemá finanční zdroje,“ upozornil.

Zhruba z osmdesáti staveb, které jsou těsně před zahájením, tedy zřejmě nebude nic. Celkem by se podle ministerstva dopravy ale měly úspory dotknout až 300 dopravních staveb. Z velké části jde o obchvaty. Ve středních Čechách je to například obchvat Olbramovic, jejichž středem prochází frekventovaný tah Praha - České Budějovice. Ředitelství silnic a dálnic plánovalo začátek stavby na letošní podzim.

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Výstavba nezačala dosud také na několika úsecích budované rychlostní silnice R6, která má vést z Prahy do Karlových Varů, nebo silnice první třídy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

Silnice v Česku jsou drahé

Podle kritiků ministerstva dopravy jsou stavby silničních a dálničních tahů předražené. Může za to velké množství nadjezdů a podjezdů, ale také fakt, že jsou odměny projektantů dopravních staveb závislé na celkové ceně projektu. Proto stanovila vláda ministerstvu dopravy ambiciózní cíl. Od roku 2010 se musí ušetřit na provozních nákladech fondu dopravní infrastruktury 100 milionů korun. „My chceme zreálnit projekty, aby odpovídaly našim možnostem,“ podotkl Janota.

Podle odborníků ale argument, že jsou české dálnice předražené, není pravdivý. „Že stavíme české dálnice za velké peníze, tak tuhle kritiku nebereme. Cenová úroveň českého stavebnictví, českých infrastrukturních projektů je na 74 procentech průměru EU,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 prezident svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Omezení dopravních staveb se nedotkne jen motoristů a obcí, které často přijdou o vytoužené a nezbytné obchvaty. Pocítí ho i stavební firmy a jejich zaměstnanci, kterých je aktuálně téměř půl milionu. Podle odborníků by jich kvůli šetření v resortu dopravy mohlo přijít o práci až 50 tisíc.