Čeští hoteliéři hlásí rapidní úbytek turistů

Praha - Majitelé českých hotelů hlásí pokles příjmů v řádu desítek procent. Turistický ruch, ještě donedávna jedna z vlajkových lodí české ekonomiky, vykazuje v době globální recese jasný propad. Nejvíce se krize hoteliérům projeví zřejmě v nadcházející letní sezóně. Podle expertů se pokles v závislosti na daném regionu může promítnout o 30 až 40 procent. Špičky v oboru cestovního ruchu a hoteliérství se v těchto dnech v rámci pražské konference snaží zformulovat strategii pro zajištění co nejmenšího dopadu krize právě v letních měsících.

Výrazný propad odvětví, které zaměstnává zhruba 120 tisíc Čechů, je způsoben také jiným fenoménem - výstavbou řady nových hotelů v předchozím období ekonomického růstu. V České republice stoupala kapacita průměrně o 4000 pokojů v každém roce. Na přeplněném trhu nyní ubytovací jednotky zápasí o holé přežití. „S úbytkem hostů jsme se setkali již ze začátku minulého roku. Bohužel nám loni nenahrával ani kurz eura,“ řekl ředitel CPI Hotels Jan Kratina. „Hledáme nové formy služeb. Ty služby, které byly přímo extra zpoplatněny, jsou nyní zahrnuty v ceně na ubytování,“ nastiňuje strategii Kratina.

I když turisté zejména do hlavního města stále přijíždějí, statistika kapacitního naplnění lůžek vypovídá o jasném poklesu. I lukrativní služba z posledních let, jakou bylo například ubytování kongresů, vykazuje po dynamickém rozvoji pokles příjmů. I proto v současnosti nabízejí správci luxusnějších hotelů špičkové služby pouze v případě výslovného zájmu. „I kdyby ta praktická potřeba nebyla na straně velkých firem, tak se prostě nesluší v době velké krize utrácet velké peníze za velké kongresy,“ uvádí ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška.

Kongresová turistika však podle hoteliérů doplácí i na malou podporu státu a samospráv. Například pražská centrála má roční rozpočet v řádu necelého půlmilionu dolarů, zatímco v obdobné instituci ve Vídni je to několikanásobně více, navíc polovina rozpočtu plyne z veřejných fondů. Ministerstvo pro místní rozvoj dokončuje přípravu další propagační kampaně. Turisty bude lákat například na českou kuchyni.