V nesnázích na dovolené pomůže Drozd

Praha - Ministerstvo zahraničí letos zavádí nové služby pro české turisty v zahraničí, nové call centrum a dobrovolné registrace před odjezdem. Ode dneška se před cestou člověk může zaregistrovat na webových stránkách drozd.mzv.cz, a pokud by se později během jeho pobytu v zemi zhoršila bezpečnostní situace či snad nastala přírodní katastrofa, dostane od české diplomacie zprávu na mobil a do e-mailové schránky.

„Během několika málo minut tak budeme schopni předat například informaci o plánované evakuaci všem, kteří se do systému zaregistrují,“ řekl novinářům při představení služby ministr zahraničí Jan Kohout ke konzulární novince. V žertu jen zalitoval, že se systém nejmenuje po něm, nýbrž po jiném ptáčkovi. Drozd je zkratkou Dobrovolné registrace občanů v zahraničí.

Vložené osobní údaje a kontakty pomohou k rychlému kontaktování turistů a v systému budou uchovány jen po dobu předpokládaného pobytu. Zájemci o rychlé informace o případném nebezpečí zadají informace o sobě, svých spolucestujících rodinných příslušnících, údaje o pobytu a rovněž kontaktní osobu v České republice.

Podle Kohouta začne během několika týdnů fungovat také nové nepřetržité konzulární telefonní centrum, které bude pomáhat řešit případné potíže lidí pobývajících v zahraničí. Volající přitom bude hradit cenu místního hovoru. „Občané v nouzi se za cenu místního poplatku dovolají na stálou službu ministerstva zahraničí,“ dodal ministr. Pracovníci call centra jim poradí, jak problém řešit, ministerstvo pak bude informovat příbuzné a známé a zajistí pomoc českého velvyslanectví.