Personalní agentury objevují kouzlo Facebooku

Praha - Aktuální fenomén internetové komunikace - sociální síť Facebook, kterou jen v České republice využívá na 400 tisíc lidí, se už ukázala být vhodným prostorem pro nejrůznější formy byznysu. Nově se však dostala i do hledáčku personalistů. Ve Facebooku vidí příležitost, jak získat nové klienty. Zájem o něj ale roste i mezi samotnými firmami, které pracovní místa nabízejí.

Z debat uživatelů Facebooku získávají personální agentury přehled o tom, jak se vyvíjí nároky nebo schopnosti lidí, jakou práci vyhledávají nebo co od ní očekávají. Tím si tipují vhodné kandidáty. „Sociální sítě můžou sloužit jako velmi dobrý nástroj a efektivní pomůcka při hledání takzvaných pasivních kandidátů, to jsou ti, co práci aktivně nehledají,“ vysvětluje headhunter společnosti Krajíček&Associates David Krajíček.

Personalisté jdou ale ve využívání sociálních sítí ještě o krok dál. Personální portál spravnykrok.cz se jako první v Česku propojil s Facebookem. Člověk, který je na něm přihlášený, tak už bude automaticky přihlášený také na stránkách portálu. Zároveň si může automaticky vytvořit životopis z údajů, které o sobě na Facebooku poskytl. „Samozřejmě si od Facebooku slibujeme, že získáme jiné uživatele, více uživatelů a v zásadě pro nás bude mít i marketingový efekt,“ přiblížil ambice své společnosti výkonný ředitel portálu Ratibor Líbal.

Možnosti sociálních sítí nicméně využívají také ostatní české portály. „Princip sociálních sítí se promítá také na pracovní portály - konkrétně třeba na diskuze o trhu práce, o hledání zaměstnání - a to se přenáší na pracovní portály,“ vysvětluje mluvčí jobs.cz a práce.cz Jana Skalová.

Pozor, šéf se dívá!

Nesrovnatelně dále než v Česku jsou ale při uplatnění sociálních sítí ve Spojených státech, kde mají podobné komunikační prostředky přece jen o něco delší historii. Na rozvinutějším americkém trhu už ale také vyplula na povrch jejich první rizika. Uživatelé totiž často poskytují soukromé údaje, které lze zneužít. Můžou tak třeba přijít i o místo. Legendárním se stal případ z Anglie, kde zaměstnavatel propustil zaměstnance, který do statusu na Facebooku vyvěsil, že se nudí.