Můžeme státu ušetřit 9 miliard, tvrdí šéf Student Agency Jančura

Praha - Sebevědomá přepravní společnost Student Agency již několikrát ohlašovala vstup na české železnice, které jsou prozatím doménou akciové společnosti České dráhy (ČD). Po letošním zrušení projektu na spoji Praha-Ostrava se Student Agency opět začíná v české železniční dopravě výrazně angažovat. Nyní předložila ministerstvu dopravy nabídku na odkoupení 15 rychlíkových spojů, které jsou prozatím ve vlastnictví ČD. Majitel soukromé společnosti Radim Jančura opírá svou nabídku hned o několik argumentů. Státu prý může Student Agency ušetřit až 9 miliard korun, navíc slibuje provoz nových, moderních vlakových souprav. Přesto Jančura oproti přímé smlouvě s ministerstvem upřednostňuje řádné vypsání tendru, které může případný začátek provozu vlaků v rámci společnosti RegioJet oddálit zhruba o půl roku.

Jančurova RegioJet předložila objednávku na rychlíkové spoje v rámci desetileté garance od státu. „My jsme vycházeli z podobné desetileté smlouvy, kterou připravuje ministerstvo dopravy spolu s ČD,“ uvedl Jančura. Pokud by ministerstvo shledalo přímo podanou nabídku jako výhodnější než vypsání tendru, mohla by RegioJet podle Jančury provozovat vlakové spoje v ČR již na konci roku 2011. „Já bych však o to osobně tímto způsobem moc nestál, protože také nerad kritizuji České dráhy za to, že dostávají jakési 'kšefty' nepřímo, což si myslím, že není v pořádku. Navíc v této zemi existují i další potenciální soutěžitelé, kteří by se o tyto tratě chtěli ucházet,“ dodává Jančura.

Ředitel soukromé společnosti by rád uvítal právě druhou zmiňovanou možnost. V takovém případě by resort mohl přistoupit k prodeji poloviny tratí v horizontu dvou let nebo během dekády uvolnit celou železniční síť, jak uvedl Jančura v pořadu Interview ČT24. Sám v případě úspěšného tendru doufá v mírné zvýšení počtu přepravovaných cestujících i díky levnější ceně. „Zdalipak vyděláme, či proděláme, závisí na naší šikovnosti a vztahu s cestujícími, ztráty bych se však nebál, neboť v současné době jak stát, tak také kraje doplácejí provozovatelům ušlou ztrátu. My bychom se snažili, aby taková ztráta byla co nejmenší a nemuseli bychom chodit prosit o zvýšení státních dotací,“ říká Jančura.

ČD jen letos dostávají dotaci na dálkové spoje přes 4 miliardy korun. RegioJet by ve smlouvě ráda nabízela provoz zhruba poloviny tratí, tedy taktéž poloviční pořizovací náklady. Z této položky je navíc podle Jančury schopna ušetřit 700 milionů korun ročně na dálkové rychlíkové spoje. Aby mohla dopravu v plánovaném rozsahu zajišťovat, chce firma v nejbližší době nakoupit 85 nových nízkopodlažních elektrických souprav Siemens Desiro ML a dieselových vlaků Siemens Desiro Classic. Podle obchodního ředitele RegioJetu Jiřího Schmidta za ně firma zaplatí více než deset miliard korun. Pomoci s financováním by jí měla půjčka od konsorcia bank.

Zájem má především o tratě z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či z Liberce do Ústí nad Labem. Právě na Liberecku má ale RegioJet s nastartováním železniční dopravy problémy. Počátkem června odstoupil z tendru na provoz vlaků po Jizerskohorské železnici. Důvodem byly podle společnosti údajně dumpingové ceny Českých drah, kterým soukromá firma nemohla konkurovat.