Skláři z Heřmanovy Huti volí vrabce v hrsti, řekli si o odstupné

Heřmanova Huť (Plzeňsko) - 72 z 84 lidí opustí v srpnu Sklárnu Heřmanova Huť (SHH). Zaměstnanci se rozhodli, že nebudou čekat, zda firma do prosince sežene zakázky, a chtějí vyplatit odstupné v nejbližším termínu, tedy 15. září. Podle vedení firmy tak skončila možnost obnovit výrobu 7. prosince z vlastních zdrojů. Jak řekl ředitel závodu Roman Lauterkranc, začnou pece zhasínat příští úterý. Firma zaplatí za prázdninové měsíce lidem 2,4 milionu korun a na odstupném v září pak dalších 7,2 milionu korun.

„Výpověď má datum 30. června, následuje dvouměsíční výpovědní lhůta,“ dodal. Lidé budou o prázdninách pracovat za 60 procent mzdy, firma se je pokusí nabídnout jiným podnikům nebo je vytíží ve svém areálu. „Firma tak vyčerpala možnosti, jak řešit opětovné zprovoznění v prosinci,“ uvedl ředitel. Dodal, že pro posunutí termínu výplaty odstupného byla pouze menšina zaměstnanců.

Na odstupné padnou peníze z prodeje firemních bytů 

SHH nemá dluhy vůči bankám, nedluží dodavatelům energie ani zaměstnancům, ani za odvody státu. Úhrada odstupného prý ale podnik finančně vyčerpá. „Peníze ale lidem dáme. Podařilo se mi najít investiční společnost, která odkoupí firemní byty,“ dodal Lauterkranc.

Sklárna bude hledat další externí zdroje pro obnovení produkce. Možností je finanční pomoc německého dekoratéra sklenic, firmy Sahm, která odebírá dvě třetiny produkce. Sahm by se měl do konce července stát stoprocentním vlastníkem SHH a v plánu má udržení výroby. „Dnešní rozhodnutí zaměstnanců jeho aktivity neovlivnilo, jednání pokračují dále. V podniku je slušná technologie za 60 milionů korun,“ řekl ředitel s tím, že s budoucím vlastníkem je v kontaktu a veškeré kroky s ním konzultuje.

Výrobce sklenic doufá v promo akce pivovarů 

Podnik končí výrobu kvůli mizivé poptávce po nápojových sklenicích. Podle ředitele je reálné ji obnovit, protože velkoskladům i restauracím začínají docházet sklenice na pivo a nealko. SHH, která jich produkuje 1,5 milionu měsíčně, je jejich jediným výrobcem v ČR. Také ostatní producenti ve Francii, Turecku a Portugalsku potvrzují propad v objednávkách přes 40 procent, což se má do listopadu, kdy pivovary tvoří nové rozpočty, změnit. „Pivovary těžko připustí, aby restaurace čepovaly nápoje do sklenic bez loga. Navíc musí rozběhnout promo akce,“ dodal ředitel.