Turistům v Česku vadí doprava, hledají levnější destinace

Praha - Turisté si v Česku nejčastěji stěžují na dopravu, vybavenost turistických destinací a služby cestovních kanceláří. Pochvalují si naopak tlumočníky a restaurace. Jak vyplývá z průzkumu pro ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), kritičtější jsou přitom spíše domácí turisté. Zahraniční turisté si na rozdíl od českých stěžují na tuzemské průvodce, počet návštěvníků ze zahraničí zároveň meziročně klesá. Podle ministra pro místní rozvoj Rostislava Vondrušky to však není kvůli nespokojenosti s místní turistickou nabídkou, ale spíše kvůli ekonomické krizi.

Pokles obsazenosti čtyř- a pětihvězdičkových pražských hotelů klesl meziročně o 17 procent. „Zcela určitě se na tom podepsala ekonomická krize, anebo spíše ztráta spotřebitelské důvěry těch potenciálních cestovatelů,“ řekl České televizi Vondruška. Turisté podle něj hledají levnější ubytování, ale také levnější destinace, než je Praha.

Téměř 80 procent turistů své dovolené podle Vondrušky omezí a bude se orientovat na prodloužené víkendy. Výpadek turistů ze zahraničí částečně nahrazují Češi. Ti totiž v důsledku krize omezují své cesty do zahraničí a začínají objevovat domácí luhy a háje. „Já bych chtěl věřit tomu, že to je i průběžnou popularizací domácího cestovního ruchu ze státní i samosprávní úrovně,“ dodal Vondruška.

Vědomí o cestovním ruchu chce MMR zvýšit projekty na stránkách kudyznudy, ale také novým televizním cyklem 28 vzdělávacích pořadů, který natočilo ve spolupráci s Českou televizí. Pořady bude ČT1 uvádět ve čtvrtek od 18:25, počínaje 25. červnem. Náklady na seriál jsou hrazené z Evropského sociálního fondu z operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.

Cestovní ruch pálí dopravní infrastruktura

Mezi slabé stránky cestovního ruchu v ČR patří špatná infrastruktura, na niž si stěžuje 29 procent turistů, přičemž doprava dostala na stupnici jako ve škole průměrnou známku přes 2,65. Na úroveň cen v cestovním ruchu žehrá 26 procent a na chování cestovních kanceláří 23 procent lidí.

Rostislav Vondruška, ministr pro místní rozvoj:


„V průzkumu se jasně objevuje fenomén toho, že Češi neradi slouží těm hostům. To znamená, že tu službu nedávají s úsměvem, že není na nich vidět radost z toho, že se mohou postarat o toho hosta.“


Menší spokojenost panuje i v oblasti reklamací. Služby v cestovním ruchu někdy reklamovalo 16 procent českých turistů a 9 procent zahraničních. Z domácích turistů se vyřízení reklamace nedočkala téměř polovina z nich, ze zahraničních hostů ale až 67 procent.