ČOI zjistila závady v 70 procentech předváděcích akcí

Praha - Česká obchodní inspekce zaregistrovala v letošním roce porušení zákonů u 70 procent kontrolovaných předváděcích akcí, na kterých jsou zejména seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky. Čísla dnes prezentoval ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek, podle kterého agresivita prodejců stále narůstá.

Od letošního ledna do září ČOI provedla 170 kontrol zaměřených na předváděcí akce, porušení zákonů zjistila na 120 z nich. Ve většině případech prodejci klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy velmi předražené výrobky. Do této chvíle ČOI za tyto prohřešky uložila 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Loni inspektoři ČOI závady odhalili celkem v polovině předváděcích akcí.

Pravý granát nebo jen sklo?
Zdroj: ČT24

Nejčastěji společnosti porušovaly zákon o ochraně spotřebitele, když třeba neuváděly konečnou cenu výrobku nebo předkládaly neúplné smlouvy. „Je potřeba zásadně nepodepisovat dokumenty, se kterými (zákazník) nebyl seznámen nebo jim neporozuměl. Pak může spadnout do finanční pasti,“ dodal Štěpánek.

Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI 

„Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v ČR… Například při jedné letošní kontrole musely na předváděcí akci zasahovat policie a záchranná služba. Organizátoři totiž seniorům nalévali alkohol a když jeden z nich zkolaboval, tak vyhrožovali zabitím inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.“

V loňském roce organizátoři často inspektory na předváděcí akce vůbec nevpustili. Štěpánek proto rozhodl o vytvoření speciálního týmu, který v utajení kontroluje tyto akce, jež se navzdory špatným zkušenostem stále těší značné popularitě hlavně mezi seniory.

„Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno, jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy,“ upozornila inspekce v minulosti.

Nový trik předváděcích akcí: odvoz až domů

Od smluv, které byly uzavřeny na podivných výletech cílených na seniory, kteří jsou následně uzavřeni v restauracích a nevybíravými metodami přesvědčováni k nákupu předraženého a často nekvalitního zboží, je možné odstoupit do 14 dnů. Některé firmy však přišly na novou techniku, jak spotřebitelům vzít právo 14denního odstoupení od nevýhodné smlouvy, která byla uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání.

Výjimkou z tohoto pravidla jsou dle zákona situace, kdy si zákazník za účelem nákupu daného zboží výslovně a z vlastní vůle prodejce pozve, nejčastěji k sobě domů. Této výjimky společnosti na předváděcích akcích podle občanského sdružení spotřebitelů TEST zneužívají tak, že spotřebiteli předloží při koupi k podpisu nejen smlouvu, ale i pozvánku, ve které zákazník deklaruje, že si prodejce pozval domů či na vybrané místo za účelem nákupu. Při odstoupení od smlouvy společnost odmítá vrátit peníze a argumentuje podpisem zákazníka na „pozvánce“.

Časopis dTest proto vydal brožuru, ve které odhaluje triky a manipulace používané na předváděcích akcích. Lidem jsou podle ČOI nabízeny například neexistující výhody, slevy, výhry a prodejci používají i psychologický nátlak. Na ČOI se loni obrátily tři stovky nespokojených účastníků předváděcích akcí nebo jeho rodinných příslušníků.

Inspektoři přitom nekontrolovali jen předváděcí akce, ale taky internetové obchody. Celkem v 70 procentech případů našli nějaká pochybení. Podle časopisu dTest se každý měsíc zákazníci setkávají s obchody, které nemají v úmyslu jim ani po zaplacení výrobky dodat. 

Vydáno pod