Penta má otevřenou cestu k Masarykovu nádraží

Praha - Investiční skupina Penta nově ovládá 80procentní podíl ve společnosti Masaryk Station Investment (MSI), která s Českými drahami (ČD) připravuje komerční výstavby na nevyužitých pozemcích v okolí pražského Masarykova nádraží. Podpis dohody dnes potvrdila Martina Válová z tiskového oddělení Penta Investments. Podrobnosti transakce zatím nejsou známy.

Masaryk Station Investment je 66procentním akcionářem ve společnosti Masaryk Station Development (MSD), ve které mají zbývající 34procentní podíl České dráhy. Smlouva z roku 2004 uzavřená mezi MSI, MSD a Českými drahami předpokládá společný rozvoj území v okolí Masarykova nádraží a následný odkup pozemků v majetku Českých drah do společnosti MSD až poté, co bude ukončena veškerá developerská činnost na území.

V současnosti má podle projektového ředitele Penty Petra Paličky finanční skupina zájem jednat s ČD o změně smlouvy, která by umožnila rychlejší prodej pozemků. Podle dřívějších informací předsedy představenstva MSD Jana Hromádky však ČD již zájem podílet se na developerské činnosti nemají a chtějí urychleně nepotřebné pozemky prodat. Penta má o areál Masarykova nádraží zájem mimo jiné i kvůli tomu, že jí patří sousední pozemky bývalého Rudého práva, později České typografie na Florenci, které v současnosti připravuje na přestavbu.

Petr Palička, projektový ředitel Penty 

„Otázka nyní zní, jestli jsou České dráhy připraveny vystoupit z konsorcia a pozemky či jejich část odprodat dříve. Anebo chtějí zůstat v pozici developera a s prodejem čekat až do doby kompletní realizace výstavby na daném území a na kolaudaci staveb, což je otázka řady let. Oba scénáře jsou pro nás možné a jsme připraveni o nich jednat.“

Cena: 900 milionů korun za 125 tisíc metrů čtverečních?

Podle Hromádky se cena pozemků bude odvíjet od výběrového řízení z roku 2004, kdy vítězné sdružení nabídlo 900 milionů korun za 125 tisíc metrů čtverečních stavebních pozemků. Prodej zbytných pozemků Českých drah v okolí nádraží by měl následovat poté, co je změna územního plánu umožní zastavět. Na změnu územního plánu zatím investoři čekají.

Masarykovo nádraží
Zdroj: ČT24

Pozemky by ale uvedenou cenu měly jen v případě, že by na nich investor mohl zahájit dostatečně rozsáhlou komerční výstavbu, uvedl Hromádka: „Je zřejmé, že na území nebude možné postavit 125 tisíc metrů čtverečních. Při stanovení plochy se počítalo například s tím, že dojde ke zrušení Masarykova nádraží. Dnes však víme, že nádraží se určitě rušit nebude, proto maximální dosažitelná hrubá podlažní plocha budov bude výrazně menší.“

Cenu za prodej pozemků, nemovitostí a majetkového podílu ve společnosti MSD stanoví nezávislý znalecký posudek a bude se týkat přibližně 72 tisíc metrů čtverečních, prohlásil v minulých dnech mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle Penty lze reálně i po případné změně územního plánu využít na celém území jen zhruba jeden hektar stavebních pozemků. Ostatní plocha bude využita například pro zeleň nebo komunikace.

Penta: 

  • středoevropská investiční skupina, založená v roce 1994.
  • investuje především do maloobchodu, zdravotnictví, letecké výroby, strojírenství, energetiky, zábavního průmyslu a bankovnictví. 
  • působí v řadě zemí Evropy, nejvíce investičních projektů zatím uskutečnila v Česku, na Slovensku a v Polsku.