Jak se nenechat na dovolené ošidit cestovkou?

Praha - Jako suchozemci máme nejblíže k moři. Samozřejmě především citově. A cesta k moři je, ať se nám to líbí nebo ne, cesta do zahraničí. A cesta do zahraničí je pro tři pětiny Čechů cesta pořádaná cestovní kanceláří. A že jich máme v republice požehnaně, doslova téměř tři tisíce. Jak vybírat, jak neriskovat?

„Všechny služby, které chcete a zaplatili jste si je, musíte mít v cestovní smlouvě,“ nabádá k ostražitosti mluvčíasociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Postačí však, když je ve smlouvě uvedeno číslo zájezdu s odkazem na katalog cestovní kanceláře, kde jsou pak všechny služby specifikovány.

Ale co když si chceme objednat službu, která v katalogu není obsažena? „Pokud se rozhodnete pro jakoukoliv službu nad rámec katalogem nabízených, nemůže být problém si je do smlouvy nechat uvést. Samozřejmě, pokud podobné služby cestovní kancelář vůbec nabízí. Tady prostě platí, co je psáno, to je dáno,“ říká o tom Iveta Římalová z cestovní kanceláře Azurraisen. To platí i o ceně. Cestovní kanceláře i agentury mají povinnost uvádět všechny poplatky spojené s cenou zájezdu. Jinými slovy, co ve smlouvě není, nemusíme platit. To se týká i pro nás tak exotického bakšišného.

Velká obezřetnost se vyplatí zejména v momentě, kdy nemáme dostatek času na nekonečné obíhání cestovních kanceláří a zájezd si vybereme z pohodlí domova na internetu. „Já bych doporučoval obezřetnost především v okamžiku, kdy zájezd objednáváte po internetu,“ varuje advokát Jan Válek. „Především byste si měli ověřit, kdo je skutečným prodejcem, a tedy i garantem toho prodeje,“ dodává. Tady totiž jde především o problém s pojištěním proti úpadku. Zatímco cestovní kanceláře takovou povinnost mají, cestovní agentury, které zájezd jen zprostředkovávají, nikoliv.

Požadavky versus realita

Klasickým problémem, který se na dovolených poměrně často vyskytuje, bývá náš požadavek na způsob ubytování. Pokud je ve smlouvě uvedeno, že je váš požadavek na ubytování například v přízemí, jako nezávazný, nemůžete se zlobit na recepci v hotelu, že nevyhověla. Nemusí. Pokud ale jste tento požadavek, stvrdili ve smlouvě jako závazný a dokonce za něj zaplatili, trvejte v hotelu na své. A k tomu vám dopomáhej delegát. Ten by v takovém případě měl sjednat nápravu.

Reklamace

Jsme národ cestovatelský, ale bez velkého sebevědomí. Znáte, to sami. Němci si své vykřičí, Britům si ani nikdo nedovolí odporovat. Je jen na nás, aby brali české turisty v zahraničí vážně. Pokud cítíte, že jste šizeni, ozvěte se. Problémem, může být jazyková bariéra, ale pomoci může již výše uvedený delegát cestovní kanceláře.

Reklamaci uplatněte ihned a písemně, v žádném případě s ní čekali až do návratu do vlasti. Nejen, že to není fér, ale nemuseli byste uspět. Reklamaci totiž jinak můžete řešit až do devadesáti dnů p návratu domů, ale pokud jste problém ani nenahlásili a pak chcete vrátit 2/3 ceny zájezdu, nemá se ani cestovka čeho chytit. Ta totiž ve velké většině uplatňuje slevu právě u majitele hotelu.

Práce na počítači
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24