Obnova General Motors má trhliny

Detroit - Americká vláda hrozí, že pokud insolvenční soud do deseti dnů neschválí zestátnění General Motors, dá od ní ruce pryč. Řekl to šéf GM Fritz Henderson. Stát už přitom do zkrachovalé automobilky nalil 33 miliard dolarů. Komplikuje se i prodej evropské části koncernu - Opelu a Vauxhallu. Původní favorit, společnost Magna je údajně ze hry a automobilku má převzít investiční fond Rippelwood.

Celkem má General Motors dostat 50 miliard, na oplátku vláda převezme 60 procent firmy. Někteří věřitelé, kteří mají dostat deseti procentní podíl se ale bouří a jejich protesty zdržují rozhodnutí soudu. Přežití kdysi největší automobilky na světě přitom závisí na vládních penězích.

„Pokud by dohoda mezi věřiteli padla, musely by nastat urychlenější kroky, které by vedly k rozprodej majetku. To vlastně konkurenti, kteří jsou etablováni v Americe, ať už to jsou japonské automobilky, či evropské automobilky, pravděpodobně využijí,“ tvrdí Jaromír Šindel, analytik Citibank.

Chrysler již rozjel výrobu 

Jednodušší cestu k novému začátku měl Chrysler. S věřiteli i vládou se rychle domluvil a v pondělí znovu rozjel výrobu, už jako součást aliance s italským Fiatem. Ten chtěl koupit i evropskou část GM - Opel a Vauxhall. Nakonec ale vyhrálo kanadsko - ruské konsorcium Magna - Sberbank. Ani prodej Opelu ale neprobíhá podle původního scénáře, minulý týden se objevily dohady, že z obchodu sejde. A podle listu Financial Times nakonec Opel dostane investiční fond Rippelwood, přičemž dohodu údajně obě strany podepíší během několika dnů.

O osudu Opelu přitom spolurozhodovala i německá vláda a i ona dala zelenou Magně. Automobilka zároveň od státu dostala i miliardovou pomoc. Kvůli ní má teď Němce v hledáčku Evropská komise, zkoumá, jestli tím neporušili unijní pravidla. „Ještě jsme nerozhodli, zda je pomoc Opelu v souladu s přechodnými opatřeními na překonání hospodářské krize,“ tvrdí eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Nellie Kroesová.

Zatímco v Americe a Evropě má General Motors zatím smůlu, v Číně se mu nebývale daří. V prvním pololetí mu prodeje stouply o 38 procent a firma tam prodala rekordních 814 tisíc aut. Naopak ruský trh letos spadl na polovinu a General Motors proto svou tamní továrnu na 2 měsíce zavírá. Čtrnáctidenní pauzu si dá i závod jeho konkurenta Fordu.