Slamečka chce připravit České dráhy o 75 procent rychlíků

Praha - Jak dostat konkurenci do české rychlíkové dopravy, to je otázka, nad kterou si už delší dobu láme hlavu ministr dopravy Gustáv Slamečka. Do deseti let chce rozdrtit monopol Českých drah a až 75 procent dálkových spojů přenechat soukromým firmám. Minulý týden se tajně sešel se zástupci tří společností, které mají o provoz rychlíků zájem. Jednou z nich je Student Agency, ta dnešní rozhodnutí ministerstva vítá. Ani doposud monopolní České dráhy se konkurence nebojí.

Už při svém jmenování hovořil ministr dopravy Gustáv Slamečka o tom, jak je konkurence na železnici prospěšná. Teď chce sliby obrátit v realitu a pustit na koleje rychlíky, které by konkurovaly spojům Českých drah. Osobní železniční síť chce rozdělit na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 až 15 procent výkonů na železnici. S vítězným uchazečem pak bude uzavřena dlouhodobá smlouva na 10 až 14 let. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2011.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka:

0„Chceme konečně začít nějaký systémový a řízený proces zvýšení konkurenceschopnosti a zároveň nějakého systémového a finančního řešení pro celou železniční dopravu.“

Video Rozhovor s Radimem Jančurou, Petrem Šťáhlavským a Karlem Hanzelkou
video

Rozhovor s Radimem Jančurou, Petrem Šťáhlavským a Karlem Hanzelkou


Na základě čeho se budou nabídky jednotlivých společností posuzovat ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo. Zásadní podmínkou má ale být zvýšení kvality vozového parku a komfortu cestujících. „V prvé řadě si slibujeme to, že budeme schopni zabezpečit vyšší spokojenost cestujících za nižších nákladů ze strany státu,“ říká Slamečka.

Rozhodnutí ministerstva = skvělá zpráva pro cestující 

„Toto je obrovské vítězství daňových poplatníků, cestujících samozřejmě i se Student Agency, toto prohlášení ministerstva navazuje na naši závaznou nabídku na převzetí polovičky dálkových tratí a vychází z našeho přesvědčení, že se tendrovat musí, neb to přikazuje evropské primární právo,“ komentoval zprávu ředitel Student Agency Radim Jančura.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily tři společnosti - Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z Českých drah Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesnil obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Plány Student Agency, která je jedním z nejžhavějších kandidátů na provoz rychlíků, představil ředitel firmy Jančura. Ten České dráhy dlouhodobě kritizuje za to, že nechtějí na železnice pustit konkurenci a neumí snižovat náklady. „Stávající situace jim maximálně vyhovovala, protože každý rok si řekly o více peněz, pro příklad ještě před třemi lety dostávaly dotace z krajů i od státu zhruba kolem sedmi miliard korun a letos už jedou ve 12 miliardách,“ řekl Jančura ČT24.

Dráhy se konkurence nebojí

České dráhy z otevření železniční dopravy soukromým společnostem strach nemají. „My se konkurence nebojíme. Myslíme si, že jsme na ni připraveni. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro nás poměrně zajímavé,“ ujistil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda:

0„Já si myslím, že České dráhy jsou schopny zásadně obstát, nepředpokládáme tedy, že bychom přišli o nějaký velký podíl.“


Ministerstvo zcela nehází drahám klacky pod nohy ani podle odborníků. „Je zřejmé, že ten postupný náběh má umožnit Českým drahám, aby se na nastalou situaci připravily, aby nebyly vystaveny přímé konkurenci hned v celém rozsahu,“ řekl ČT24 analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Student Agency už dlouho slibuje nové vlaky a nižší ceny. A také hlásá, že bude od státu chtít méně peněz, než dostávají České dráhy, které by jinak zakázku na rychlíkovou dopravu od státu automaticky dostaly. S čím přišly ostatní firmy, zatím není jasné.