Prodeje aut v ČR klesly, na Slovensku se díky šrotovnému drží

Praha - Nových aut se v Česku v prvním pololetí prodalo 92 100, tedy o 12,4 procenta méně než loni, zatímco na Slovensku prodeje stagnují. I díky státní podpoře na koupi nového auta se tam v posledních měsících prodeje zvedly a vyrovnaly negativní trend z počátku roku. Nakonec tam bylo od ledna do června zaregistrováno 48 187 vozů, což bylo jen o 20 kusů méně než ve stejném období loni. Propad prodeje v Česku přisuzuje Svaz dovozců automobilů (SDA) především hospodářské recesi, kvůli které se propadl prodej aut firemním zákazníkům o čtvrtinu.

Samotný prodej osobních vozů v Česku vzrostl o 7,9 procenta na 79 228 aut. Nárůst byl ovšem podle tajemníka SDA Pavla Tunkla způsoben ze dvou třetin přesunem části prodávaných automobilů z kategorie lehkých užitkových, ve které se po úpravách prodávaly kvůli možnosti odpočtu DPH. Ten je od letošního dubna možný i v kategorii osobních aut.

V této kategorii se díky akčním nabídkám zvýšila poptávka domácností, která se podle Tunkla postarala o zbylou třetinu nárůstu. Poprvé v historii České republiky domácnosti koupily víc aut než firmy. Poptávka firem by se mohla zvednout ke konci roku, kdy by podnikatelé podle SDA mohli hledat způsob, jak si snížit daňový základ.

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů:

„Ve všech firemních autech je výrazný pokles, kdežto u privátních zákazníků díky akčním cenám, které se blíží minimu, zaznamenáváme nárůst.“


Nejprodávanější značkou osobních vozů v ČR zůstává Škoda s prodejem 21 833 automobilů, tedy 23,7 procenta všech prodaných vozů. Následuje Ford s odbytem 7 974 vozů (8,66 procenta) a Volkswagen, který prodal 5 793 aut (6,29 procenta).

I na Slovensku si Škoda v prvním pololetí udržela nejvyšší podíl na trhu, 16,55 procenta, meziročně však její podíl klesl o tři procentní body. Na dalších příčkách se umístily francouzské značky Peugeot s devítiprocentním podílem na trhu a Renault, jehož podíl činil 8,69 procenta. Následovala jihokorejská Kia.

Proti krizi: Na Slovensku šrotovné, v ČR zatím jen úprava odpočtů

Na Slovensku v červnu 2009 kulminoval růst, kterému napomohlo šrotovné, komentovalo výsledky slovenské Sdružení automobilového průmyslu ZAP. Stát na dvě vlny šrotovného, tedy příspěvku na koupi nového auta výměnou za likvidaci staršího vozu, vyčlenil 55,3 milionu eur (1,43 miliardy Kč). Podpořil tak koupi více než 40 tisíc nových aut.


V ČR zatím šrotovné zavedené nebylo, i když by podle Tunkla pomohlo nastartovat dosud pomalou obnovu českého vozového parku. Ředitel společnosti Kia Motors Czech Vít Pěkný očekává, že v současnosti uvažovaná podpora ve výši 30 tisíc korun by podpořila nákup 80 tisíc vozů.

V rámci protikrizových opatření však už byly zavedeny odpočty DPH i pro osobní auta. Kromě zmíněného téměř 8procentního nárůstu prodejů osobních aut změny jasně dokázaly, že si většina lidí dříve nechávala montovat mřížku jen kvůli odpočtu daně. Zájem o lehké užitkové vozy se po změnách odpočtu snížil o 59,4 procenta na 12 872 automobilů.