Počet přeshraničních spotřebitelských sporů se oproti loňsku zdvojnásobil

Praha - Česká pobočka Evropského spotřebitelského centra eviduje za první pololetí letošního roku stoprocentní nárůst spotřebitelských sporů. Nejvíce si Češi stěžují na chování německých a britských firem. Naopak na české podnikatele přijímá spotřebitelské centrum stížnosti nejčastěji z Rakouska, Slovenska a Španělska.

Od ledna do června se české Evropské spotřebitelské centrum zabývalo 172 případy. Uzavřít se podařilo dvě třetiny z nich, a to zhruba se 70procentní úspěšností. „V některých ze zbývajících případů jsme nemohli spotřebitelům pomoci, protože se stali oběťmi podvodu, a odkázali jsme je na policii či soudy,“ poznamenal ředitel českého spotřebitelského centra Tomáš Večl.

Co stojí za nárůstem sporů?

Za nárůstem počtu řešených sporů podle Večla rozhodně nestojí rostoucí vypočítavost obchodníků, hlavní důvod zvýšení spatřuje jinde. „Trh se rozvíjí, v rámci Evropské unie je vnitřní trh posilován, takže skutečně vzrůstá počet spotřebitelů, kteří se rozhodnou pro využití přeshraničních služeb, tím pádem procento těch, kteří mají nějaký problém, se může zvýšit,“ řekl ČT24.

Nejčastěji Evropské spotřebitelské centrum vyřizuje žádosti spotřebitelů o refundace za zrušené lety, o vyřízení reklamací elektroniky především při nákupu přes internet a také o navrácení daně z přidané hodnoty zaplacené při nákupu vozidel v zahraničí.

Evropské spotřebitelské centrum nabízí bezplatnou pomoc lidem, kteří se dostali do sporu s prodejci zboží či služeb z jiných členských zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Pomoc jim čeští právníci poskytují ve spolupráci s kolegy ze spotřebitelských center v těchto zemích, kteří přímo kontaktují daného prodejce.