Češi přestávají být věrní svým oblíbeným obchodům

Praha - Češi kvůli hospodářské krizi přestávají být loajálními zákazníky a častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny, a ušetřili tak peníze. Obchodní řetězce se proto snaží udržet věrné zákazníky pomocí nových věrnostních programů a lidem za pravidelné nákupy nabízejí různé výhody. Podle odborníků ze společnosti Blue Events letos v prvním čtvrtletí jednorázově poklesla zákaznická loajalita všem významným řetězcům. I ty nejúspěšnější řetězce získávají jen maximálně pětinu z celkového objemu relevantních výdajů svých zákazníků.

Češi údajně pečlivěji vyhledávají ty nejlepší cenové nabídky a při svých nákupech navštěvují několik prodejen. Obchodníci by prý proto měli více myslet na věrné zákazníky, kteří jsou podle Blue Events základem ziskového podnikání v maloobchodě. Některé maloobchodní řetězce už na tento trend zareagovaly.

Například společnost Tesco plánuje v Česku a na Slovensku zavést systém věrnostních karet Clubcard, díky kterému budou moci pravidelní zákazníci využívat slevové poukázky na nákup zboží. Tesco na oplátku získá přehled o nákupních zvyklostech lidí a přizpůsobí tomu nabídku zboží. Věrnostní program nyní Tesco testuje na Slovensku a pokud se osvědčí, rozšíří ho i do Česka. Tesco už program provozuje v několika dalších zemích, zapojily se do něj miliony lidí.

Letos věrnostní program rozšířila síť drogerií DM, které místo papírových hracích karet nově nabízejí elektronické karty. Věrnostní program podle Martiny Horké ze společnosti DM drogerie markt v uplynulých letech přispěl ke zvýšení podílu tohoto drogistického řetězce na tuzemském trhu a v posledním obchodním roce se na jeho obratu podílel více než 18 procenty.

Věrnostní program pravidelně na tuzemském trhu obnovuje firma Spar Česká obchodní společnost, která v Česku provozuje síť 31 hypermarketů Interspar a čtyř supermarketů Spar. Letos v létě mohou lidé za pravidelné nákupy v prodejnách Interspar a Spar získat značkové kuchyňské potřeby.

Věrnostní program nově nabídnou i nákupní centra 

Věrnostní akce v Česku nabízejí také drogerie Schlecker či supermarkety Billa. O zákazníky pomocí věrnostních programů začala loni na podzim bojovat i první nákupní centra. Obchodních center totiž v Česku rychle přibývá, přičemž některá z nich se již potýkají s nízkou návštěvností. Nyní zákaznické programy fungují například v pražském nákupním centru Palác Flora a ostravském obchodním komplexu Futurum. O zavedení věrnostního programu uvažuje také síť samoobsluh Žabka.