O kontroverzní „ekoprémii“ byl v Rakousku nečekaný zájem

Vídeň - Přestože Rakousko zavedlo takzvané šrotovné v dubnu jen na velmi staré automobily (více než 13 let), vyhrazené prostředky zájemci vyčerpali už v červenci. Vláda přitom počítala s tím, že bude příspěvky ve výši 1 500 eur (přes 38 tisíc korun) rozdávat až do konce roku. Přihlásilo se o ně 30 tisíc Rakušanů a rakouský státní rozpočet tedy za tři měsíce a jeden přišlo šrotovné na 22,5 milionu eur (asi 575 milionů korun). Dalších 22,5 milionu eur dodali soukromí prodejci. Rakouské šrotovné bylo specifické nejen podporou likvidace velmi starých automobilů, ale také sporným názvem "ekoprémie" a tím, že Rakousko není tradiční zemí vyrábějící auta.

Rakouský ministr hospodářství Reinhold Mitterlehner očekával, že akce potrvá do srpna. Kvůli náporu žadatelů požadují rakouské autokluby její prodloužení, ale ministerstvo hospodářství prodloužení odmítlo jako nesmyslné.

V Rakousku se příspěvek oficiálně jmenuje „ekoprémie“. Při pořízení nového osobního vozu ji dostávali od dubna lidé za své staré auto, které vyjelo na silnice před 1. lednem 1996. V prvním měsíci stoupl prodej vozů proti loňsku o 12,8 procenta, ještě v březnu byl přitom meziročně o 11,5 procenta nižší.

Video Telefonát Jana Moláčka a rozhovor s Petrem Bartoněm
video

Telefonát Jana Moláčka a rozhovor s Petrem Bartoněm

Ingo Natmessnig, předseda rakouského Svazu dovozců aut:

„My jsme čekali, že peníze dojdou na začátku podzimu. To, že se tak stalo už teď v červenci, předčilo naše očekávání.“


V květnu byl efekt příspěvků slabší - nárůst prodeje činil 4,8 procenta. Od dubna bylo v Rakousku přihlášeno kolem 105 tisíc nových aut, což je meziroční nárůst o 10 tisíc. Z rakouského šrotovného profitovala i mladoboleslavská Škoda Auto. Mezi pěticí nejprodávanějších značek v Rakousku ve druhém čtvrtletí zaznamenala Škoda největší meziroční nárůst prodeje - skoro o pětinu.

Šrotovné má i své kritiky. Podle mluvčího rakouského dopravního klubu VCÖ Christiana Gratzera státní příspěvek strukturální problémy automobilového průmyslu rozhodně nevyřeší. Ani stát prý „nedokáže zabránit“ tomu, aby některé firmy trh vyklidily. Rakousko nemá žádnou významnější továrnu na výrobu automobilů, ale má velice rozvinutý dodavatelský průmysl. Podle VCÖ bylo šrotovné jen akcí, „která daňové poplatníky stála peníze a jinak nic“.

Je šrotovné ekologické?

Pro rakouského ministra hospodářství ekoprémie naopak znamená „celkově úspěch“. V době krize prý podpořila výrobce, prodejce i kupující a zajistila pracovní místa. Navíc prý šlo o „akci velmi přátelskou k životnímu prostředí“. Ochránci přírody naopak poukazují na vysokou zátěž, kterou pro okolí výroba nových vozů představuje.

„Na tom šrotovném opravdu není nic ekologického. Proboha, odkdy bylo ekologické začít rozbíjet fungující věci a místo nich začínat vyrábět věci úplně znova. (…) My jsme si to na VŠE spočítali a vyšlo nám, že stará škodovka by musela jezdit 12 let, než by vyprodukovala tolik CO2, kolik padne na výrobu jednoho auta,“ upozorňuje ekonom Petr Bartoň.