ČSA se snaží dostat ze ztráty a zvýšit svou hodnotu pro privatizaci

Brusel/Praha - Ekonomická krize nepřeje cestování a pokles se projevil také v Českých aeroliniích (ČSA). Počet jejich pasažérů se meziročně v květnu snížil o 10,6 procenta. Alespoň tak korigoval 12procentní propad z prvního čtvrtletí. Při necelých 406 tisících přepravených cestujících byla letadla ČSA v květnu vytížená v průměru jen na 61,7 procenta. Jelikož je společnost před privatizací a v prvním čtvrtletí se propadla do ztráty 1,3 miliardy, musí snižovat náklady. Do zisku je má vytáhnout mj. i zrušení linky Praha-New York či doplňkový prodej pojištění a prodej destilátů v zadní části letadel.

Snižování nákladů však vyprovokovalo ke stávce piloty. Souhlasili sice se snížením platů, ale při podpisu nové kolektivní smlouvy je ze židlí zvedl výrok prezidenta ČSA Radomírá Lašáka. „Řekl jsem, že jsem rád, že končí doba, kdy výkonná rada CZALPA tuneluje tuto firmu. Nebylo to šťastné a taktické, ale je to tak,“ přiznává Lašák. Pilotům rovněž vadí údajné porušování zákoníku práce při schvalování nových interních norem a také to, že kvůli úsporám mají dělat předletovou kontrolu sami bez účasti techniků.

Management ČSA plánuje pro letošní rok ztrátu 360 milionů korun, na rozdíl od uplynulých let ale firma nemůže vylepšit své hospodaření prodejem majetku. „Tři sta miliónů je dosažitelných. Ten plán, který tady je, to znamená připravit se na propad zhruba 20 procent v létě, je zatím jen plánem a myslím si, že ten dvouciferný propad nebude,“ říká analytik Jan Procházka.

Speciál Ekonomiky ČT24 o ČSA (zdroj: ČT24)


Společnost si přesto vytvořila rezervu na horší časy v podobě úvěru od státní společnosti Osinek ve výši 2,5 miliardy korun. Peníze půjdou na vytvoření likviditní rezervy a do splátek leasingu letadel.

Hospodářské výsledky za rok 2009 by už mohl prezentovat nový majitel Českých aerolinií. Firmu totiž právě zkoumají dva zájemci o její privatizaci. Konsorcium Unimex Group - Travel Service a letecká skupina Air France - KLM. Spekuluje se o ceně mezi 1 a 9 miliardami korun.

Spekulace o ceně ČSA:

Milan Vaníček, analytik společnosti Atlantik:
„Ještě před dvěma léty ta hodnota byla kolem čtyř miliard, dneska to jsou jedna až dvě miliardy.“

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus:
„My stále očekáváme, že to bude 4,5 miliardy korun.“

Radomír Lašák, prezident ČSA:
„Základní hodnota společnosti doplněná o prokazatelné synergické efekty po privatizaci se pohybuje mezi 7 a 9 miliardami korun.“

Ministerstvo financí tvrdí, že má o hodnotě národního dopravce jasnou představu, svůj odhad ale zveřejnit nechce. Pokud ani jedna z nabídek, které zájemci v září podají, nesplní představy ministerstva, vyhrazuje si právo řízení zrušit. Do druhého kola již nepustilo ruský Aeroflot a turecko - americký Odien Group, oba ovšem z formálních, bezpečnostních a politických důvodů.

Zatímco ČSA už se ode dna odrazily, pro evropské aerolinky byl květnový propad o 8,3 procenta nejhorší od začátku ekonomického poklesu, který snížil zájem o služební i turistické cesty. Přepravci v reakci na slabou poptávku snížili v květnu kapacitu přepravy o 5,3 procenta, ani toto snížení není dostatečné, aby zvrátilo očekávané ztráty aerolinek. Celková obsazenost letadel se snížila o 2,4 procentního bodu na 73,2 procenta.