Nakupování online je stále populárnější

Praha - Zájem o nákupy přes internet stále roste. Za posledních 12 měsíců tyto služby využila zhruba čtvrtina Čechů. Díky tomu by tržby internetových obchodů mohly letos stoupnout až o dvacet procent na 27 miliard korun. Lidé si přes internet z pohodlí domova objednávají i věci, které dříve nakupovaly hlavně v supermarketech. Výjimkou tak není online zakoupená tenisová raketa, granule pro psího mazlíčka či nová lopata. Nejčastěji zákazníci nicméně do virtuálního nákupního košíku ukládají moderní elektroniku.

Nejen pohodlí nákupu z domova, ale i čím dál větší snaha šetřit přihrává internetovým obchodům nové zákazníky. „Ceny na internetu jsou výrazně nižší a to je v této situaci jedna z těch nejdůležitějších věcí,“ tvrdí Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma, která se zabývá výzkumem trhu.
 

Přesto ale i při nákupu na internetu jsou zákazníci opatrnější a rozmyslí si, za co peníze utratí. Jak dodává ředitel jednoho z nejoblíbenějších internetových obchodů - serveru mall.cz - Marek Liška, zákazníci sice nakupují přes internet rádi, ale stále více levnější výrobky. „Pozorujeme pokles průměrné hodnoty výše objednávky, čili zákazníci nakupují, ale nakupují levnější zboží. Dokážeme vyexpedovat větší počet zboží, nicméně při nižší ceně,“ uvedl pro Českou televizi Liška.

Rozhovor s Ondřejem Frycem a reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Na nákupy místo do hypermarketu za klávesnici 

Nákupům stále dominuje elektronika, lidé ale čím dál více objednávají také zboží, které si donedávna kupovali v hypermarketech. Liška vyjmenovává hlavně segment sportu, krmení pro zvířata či pomůcky pro zahrádkáře či hospodyňky.

Analytik Zdeněk Skála pro Českou televizi:

„Na druhé straně technika jako třeba mixéry nebo drobné domácí spotřebiče do kuchyně, to bude vždycky doména hypermarketových prodejen.“


Zatímco loni utratili Češi na internetu 22 miliard korun, letos by to podle prvních odhadů mohlo být ještě o pět miliard více. I přesto se nicméně najdou internetové obchody, na které má nejen světová ekonomická krize neblahé následky. Například nejstarší e-shop v České republice, vltava.cz, je od konce května letošního roku v insolvenčním řízení. „Krize nenahrává obecně nikomu, co se týká maloobchodu. Internet má tu výhodu, že je levnější. Ve spotřebním zboží internetové tržby skutečně porostou,“ dodává předseda představenstva internet-mall.cz Ondřej Fryc.