Česká pošta sníží počet vlastních poboček, zbylé pronajme

Praha - Česká pošta chce už od začátku příštího roku pronajímat některé ze svých poboček. Přechod na takzvané franšízy by měl přinést snížení nákladů, ale zároveň rozšířit služby nabízené zákazníkům pošty. Tento model se osvědčil třeba v Německu, Anglii nebo Rakousku. V Nizozemsku systémem franšíz fungují dokonce všechny poštovní pobočky. Stejný systém rozjíždí také Slovenská pošta.

„Model je dlouhá desetiletí ověřený v celé kulturní Evropě. Když se podíváme do Rakouska, do Německa či do Anglie, tam už franšízy celá dlouhá léta existují, a to k plné spokojenosti zákazníků,“ řekl v České televizi mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Projekt franšízy hodlá Česká pošta nabízet svým potenciálním partnerům od příštího roku, již letos v listopadu však vznikne první plnohodnotná franšízová pobočka, která má dle slov mluvčího České pošty plně nahradit služby vlastní kamenné pobočky. Stát bude v krušnohorském Božím Daru.


Česká pošta je jediným subjektem, který má v České republice poštovní licenci, za zásilku tak bude kompletně odpovídat i při spolupráci s partnery. Případný zájemce o kooperaci s Českou poštou tak podle jejího mluvčího bude muset být dostatečně zodpovědný, poštovní služby bude poskytovat pro Českou poštu, která mu poskytne technologie, za úhradu.

„Je jedno, jestli to bude třeba síťový hráč na trhu. Byli bychom radši za obecní úřady, ale může to být i právnická osoba,“ upřesňuje Mravinac. Konkurenci, kterou představují zasilatelé nepoštovních zásilek, nicméně Česká pošta spolupráci nabízet nehodlá. Možným partnerem naopak může být družstvo COOP, které provozuje síť prodejen s potravinami převážně na malých obcích.

Ivo Mravinac hostem Studia 6:

„Česká pošta nebude snižovat své teritorium, svou síť. Ta je pro nás konkurenční výhodou, kterou do budoucna chceme zachovat.“


Česká i Slovenská pošta projektem franšíz sleduje trend snižování vlastních kamenných poboček, který vyznávají již několik let pošty v západní Evropě.  Rakousko má v současnosti při o něco menším počtu obyvatel než Česká republika poloviční síť vlastních poboček. Do pěti let pak chce jejich počet snížit z 1600 na 300. Německo hodlá ve stejném časovém intervalu zredukovat množství poboček na 500.