Spolupráce státu a soukromého sektoru bude mít premiéru na dálnici D3

České Budějovice - 35 kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic zřejmě bude pilotním projektem financovaným formou partnerství veřejného a soukromého sektoru. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Všechny připravované dálniční projekty Public Private Partnership (PPP) dosud skončily nezdarem. V době krize podle Slamečky investorům komplikuje situaci legislativa kolem vyvlastňování. Původně měl být debut PPP dvakrát delší, kvůli vývoji finančního trhu nicméně došlo k rozčlenění na menší části. Další částí, na které by mohly spojit síly stát se soukromým sektorem, bude možná českobudějovický obchvat.

„Několikrát jsme avizovali, a já to znovu potvrzuji, že pokud nebude přijatá změna legislativy směrem k vyvlastňování, tedy že bude oddělené plnění od možnosti stavění, tak my bohužel budeme muset projekt znovu zastavit, protože tam není možné pokračovat,“ uvedl Slamečka. Novela zákona o vyvlastnění má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.

Kvůli krizi se musí postupovat po částech 

Původní projekt navržený vládou navrhoval stavbu od Veselí nad Lužnicí po státní hranici a údržbu současných úseků na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje. Slamečka nicméně uvedl, že kvůli vývoji finančního trhu a na základě přípravy projektů došlo k rozčlenění projektu na menší úseky. Nyní tak chce vládě předložit úsek z Veselí do Úsilného, který je nejlépe připravený. Už na podzim by o stavbu mohli začít soutěžit investoři.

Dalším úsekem by mohla být část kolem Českých Budějovic, která by vytvořila obchvat města. „Z pohledu Budějovic se nám zdá být důležitější co nejrychleji postavit dálniční obchvat města České Budějovice. To znamená ten úsek od Úsilného po křižovatku Krasejovka,“ uvedl primátor Juraj Thoma. Doplnil, že ale jako pilotní projekt musí být vybrán úsek, který je po majetkové i projekční stránce připraven nejlépe. I obce kolem krajského města už ale podle něj nalezly shodu, kudy trasu dálnice vést.

Celá plánovaná trasa D3 z Prahy do Českých Budějovic a navazující silnice R3 na hranice s Rakouskem měří přibližně 171,4 kilometru. Náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. Dálnice se po svém dokončení stane součástí sítě evropských dopravních koridorů, konkrétně mezinárodního tahu E55, který vede ze Skandinávie přes Německo, Česko, Rakousko a Itálii do Řecka.