Krize dorazila do zásilkových obchodů

Praha - Zásilkové obchody hlásí propad zájmu o své služby. Některé bojují s hospodářskou recesí a odlivem klientů sami za sebe, jiné s napětím čekají, jak se s krizí vypořádají jejich zahraniční mateřské společnosti. Třeba německý obchod Quelle má zachránit padesátimilionová injekce od spolkových vlád. 

Český zásilkový obchod se vyvíjí od devadesátých let a ve srovnání se zahraničím je tak stále poměrně mladý. Nejvíce táhne internet. Přesto zatím Češi v on-line nakupování nepatří ke špičce. Statisticky vzato utratil loni každý Čech za nákupy na internetu zhruba dva tisíce korun, což představuje asi polovinu průměrné útraty v zemích západní Evropy.

Velké výzvě teď čelí zásilkový obchod po celém světě. První velký krach nedávno odvrátila saská a bavorská vláda. Gigantovi Quelle, který je v Evropě synonymem pro tento způsob prodeje, poskytla půjčku ve výši 50 milionů eur. Podle konkurentů je to ale jen líbivý politický tah a firmu před krachem stejně nezachrání. „Vidím to jako naprosto negativní, protože si nemyslím, že by daňový poplatník měl platit zásilkové katalogy,“ míní Peter Schier z obchodu Popron. 

Otázkou navíc zůstává, jak se klienti k problémům firem s vlastníky za hranicemi postaví. České Quelle zatím stále doufá v zachování značky. Pokles podle zpráv společnosti je nyní asi patnáctiprocentní. O přežití se nebojí ani pokud by jeho německá matka padla. V takovém případě je odhodláno hledat nového majitele.