Kanadská víza zkomplikují obchody českých firem

Praha - Zavedení víz do Kanady pobouřilo české turisty, podle podnikatelů bude ale mít dopad také na obchodování se zemí javorového listu. Kanada se přitom v posledních letech stala důležitým obchodním partnerem České republiky. Podle české Rady pro obchod a investice teď může vyřizování víz zkomplikovat třeba rychlé odjezdy obchodníků na jednání.

Objem obchodu mezi Českem a Kanadou se za posledních pět let zhruba zdvojnásobil. Jen za loňský rok vyvezly české firmy do Kanady zboží za bezmála 6,5 miliardy korun. Šlo třeba o kolejnice, části elektrických strojů, pneumatiky, výměníky tepla, obráběcí stroje nebo pivo. Evropská unie navíc letos v květnu odstartovala dlouho odkládaná jednání o volném obchodu s Kanadou. Případná dohoda by měla přinést do pokladny členských států unie a Kanady zhruba 20 miliard eur ročně.

Českým podnikatelům však nově zavedená vízová povinnost jednání s kanadskými partnery zkomplikuje. „Zavedení víz znevýhodňuje oproti konkurenci v Evropské unii,“ zdůrazňuje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. „Je to velká komplikace především pro ty, co potřebují rychle reagovat na obchodní příležitost,“ dodává.

Společnost Adastra Group, která je jednou z největších česko-kanadských softwarových firem, se ale dopadu vízové povinnosti nebojí. Svoje zaměstnance vysílá do Kanady často, rušit jejich cesty nebo je omezovat rozhodně neplánuje. Více práce sice přibude třeba sekretářkám, obchodu se to nedotkne. Kanaďané prý totiž podniku vycházejí vstříc, problémy s vízy nedělají. „Jeden z našich kolegů, Čech, který se zrovna nachází v Londýně a dnes odlétá, tomu vízum kanadská ambasáda v Londýně udělila během jediné minuty,“ podotýká šéf firmy Jan Mrázek.