ČD prodají nepotřebný majetek za miliony, hledají pomocníka

Praha - České dráhy prodají sklady, staré drážní domky a další nepotřebný majetek. Celkem jde o 4,5 tisíce budov a 14 tisíc pozemků. Dopravce nyní prostřednictvím výběrového řízení hledá strategického partnera, který by prodej zprostředkoval. Předpokládaná hodnota zakázky je 90 milionů korun. Vítěze výběrového řízení by dopravce měl zveřejnit v únoru.

„Hledáme konsorcium firem tvořené renomovanou mezinárodní realitní kanceláří a subjekty z oblasti finančního poradenství a řízení projektů,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer způsob, jakým ČD chtějí majetek prodat. Dráhy ke svému provozu nepotřebují stovky budov, které je stojí nemalé peníze. Řada nepotřebných budov chátrá, na některé je už dokonce vydán demoliční výměr.

„Doba výtopen, skladů, různých dílen, to už je všechno dávno pryč. My máme spoustu skladů, dílen, obytných budov, strážních domků i pozemků, které nepotřebujeme k provozování dráhy a nás ročně stojí jejich údržba, opravy, ostraha 240 milionů korun, takže to je důvod, proč chceme tento zbytný majetek prodat,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 vedoucí tiskového oddělení ČD Radek Joklík.

Jan Zachystal, realitní odborník, RE/MAX Alfa:

„Některé nemovitosti jsou v současné době velmi těžko prodejné a v případě, že se přiřadí k těm atraktivnějším, tak se prodají rozhodně lépe, než by se prodávaly samy.“

Dráhy budovy a pozemky zabalí do balíčků

Prodej drážních domků a ostatního drobného majetku, se kterým by dráhy chtěly začít hned po ukončení výběrového řízení na zprostředkovatele, se uskuteční formou takzvaného „balíčkového prodeje“. Jde o metodu, kdy se neprodávají jednotlivé budovy, ale vždy určitý celek budov a pozemků. Dopravce se tak vyhne situaci, kdy si kupující vyberou jen nejlukrativnější majetek a zbytek by poté drahám zůstal. Stejným způsobem se zbytného majetku nedávno zbavil i německý národní dopravce Deutsche Bahn.

Skutečnou cenu prodávaných nemovitostí stanoví strategický partner, který vzejde z výběrového řízení. Ten zároveň vypracuje prodejní strategii zbytného majetku a následně zajistí samotný prodej. Provize z prodeje bude záviset na konečné výši dohodnutých cen.

Pejša: Dráhy netíží nepotřebné domky, ale velká nádraží

Pomyslnou koulí na noze pro hospodaření Českých drah nejsou drážní domky a další drobné stavby, ale zhruba 900 stanic a nádraží, která musí České dráhy udržovat, uvedl Jaromír Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů. Pro potřeby dopravce jsou prý tyto stavby naddimenzované, protože drahám bohatě stačí pokladna pro prodej lístků. Podle odborářů by měly být tyto majetky převedeny do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty jako součást drážní infrastruktury.

To ale podle šéfa nejsilnější odborové centrály na železnici není možné uskutečnit bezúplatně nebo za symbolickou hodnotu a na odprodej za odhadní cenu nemá stát peníze. Řešení by mohlo přinést ministerstvo dopravy, které se do konce října zavázalo předložit materiál řešení problematiky zbytného majetku drah.

Vedení drah se nicméně k prodeji nádraží staví zatím odmítavě, i když přiznává, že některé nádražní budovy nutně potřebují nemalé investice. „Nádraží je brána na železnici. Sem cestující přijde, koupí si lístek, čeká na vlak, takže nádražních budov bychom se opravdu zbavovat nechtěli a zbavovat se jich nebudeme,“ podtrhl Joklík.