Fischer: Za krach Tomi Tour nemůžu

Praha - Václav Fischer nepřipouští svou zodpovědnost za krach cestovní kanceláře Tomi Tour. V prohlášení, které zaslal médiím, tvrdí, že za pádem kanceláře stojí hlavně e-maily, které firmu očerňovaly u zahraničních hoteliérů. Ti pak měli chtít zaplatit za pobyt turistů dopředu, na to ovšem firma neměla peníze. Odborníci ovšem tvrdí, že zdravou cestovní kancelář by podobné pomluvy položit neměly. Cestovce spíše zlomilo vaz špatné hospodaření spojené s prodejem zájezdů pod cenou.

Tomi Tour podle Fischera neměla dostatek hotovosti na to, aby pokryla nároky hoteliérů. Banky jí nechtěly pomoci, a tak celá složitá situace skončila krachem. Desítky klientů zkrachovalé cestovky však jeho verzi nevěří a již podaly trestní oznámení.

Václav Fischer, obchodní a marketingový ředitel CK Tomi Tour:

„Problém společnosti v žádném případě nespočíval v dlouhodobě špatném hospodaření. V roce 2008 skončila společnost v zisku a výsledky byly dlouhodobě vyrovnané.“

Video Rozhovor s Jaromírem Beránkem
video

Rozhovor s Jaromírem Beránkem


„Proč ale už před rokem a půl našim členským cestovním kancelářím dlužil i milion korun a ani na opakované upomínky ho nechtěl zaplatit? Ty problémy jsou tedy skutečně dlouhodobé,“ oponuje Fischerovi mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Fischerovu teorii o pomlouvačném e-mailu zpochybňuje i analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. „Jeden e-mail nebo několik e-mailů nemůže položit cestovní kancelář. Je to do určité míry úhybný manévr,“ zdůraznil v rozhovoru pro ČT24. Stejně tak by cestovku neměly položit ani platby předem. „Celá řada našich menších cestovních kanceláří platí platby do zahraničí předem a vyrovnají se s tím,“ podotkl.

Fischerovu nevinu prověří policie

Podle Beránka se podepsala na vyhrocení situace kolem Tomi Tour sama cestovní kancelář a její management. „Prodávala zájezdy pod cenou. Důležitá je zejména obsazenost letadel. Letadlo do Středomoří stojí plus minus milion. Když odletí z poloviny neobsazené, cestovka má nenávratnou ztrátu půl milionu,“ upozornil Beránek.

Tomi Tour mohla neobsazené zájezdy zrušit a jako náhradu nabídnout klientům, kteří si je již koupili, ve stejné cenové kategorii jinou dovolenou třeba v lepším hotelu. Podle Beránka je to běžná praxe. Proč tak vedení Tomi Tour neučinilo, není zatím jasné. „To je právě to, co bude prošetřovat policie,“ podotkl Beránek.

Mluvčí Union pojišťovny Judita Smatanová:

„Hoteliéři mají negativní zkušenosti s platební disciplínou cestovní kanceláře Tomi Tour.“


Klienti Tomi Tour dostanou zpět možná jen část svých peněz

Klienti, kteří přišli kvůli krachu CK Tomi Tour o dovolenou, mají nárok na odškodné. Kolik přesně dostanou, nechce Union pojišťovna, u které byla zkrachovalá cestovka pojištěna, odhadovat. Beránek ovšem varuje, že plná částka toho, co klienti zaplatili, to nebude. „Plnou cenu v žádném případě nedostanou, cestovka měla pojištěnu jednu třetinu svých tržeb. Podle současných informací by to mohlo být asi nad polovinu,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24.

Podle Tomia Okamury ale situace až tak černá nebude. Cestovní kancelář je u Union pojišťovny kryta na 234 milionů korun. „Pojistka by měla na pokrytí prodaných zájezdů stačit. Lidé by tak mohli dostat zpět i sto procent ceny zaplaceného zájezdu,“ řekl Mladé frontě Dnes.

Vracení peněz bude ale zřejmě poněkud komplikované. Tomi Tour s Union pojišťovnou nekomunikuje, a ta tak má pouze informace o lidech, kteří na dovolenou se zkrachovalou cestovkou již odletěli, neví nic o těch, kteří nakonec neodjeli.

Když Tomi Tour v pátek oznámila krach, měla v zahraničí zhruba 3 000 klientů. Většina z nich se již vrátila do vlasti, na dovolené zůstává už jen kolem 500 lidí. Zkrátit již započatou dovolenou se pojišťovna rozhodla pouze padesátce klientů, kteří trávili prázdniny ve Varně.

Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek
Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek