Hudební průmysl zvedá hlavu, alespoň v Británii

Praha/Londýn - Po letech stagnace se hudební průmysl zřejmě odrazil ode dna. Firmy a umělci letos v Británii po dlouhé době poprvé hlásí, že se zisky zvedají. "Podle zprávy, kterou zveřejnil britský Svaz autorů, loni vzrostl objem příjmů hudebníků a všech, kteří v hudební sféře pracují, téměř o pět procent a vyšplhal se bezmála na čtyři miliardy liber," informuje spolupracovník ČT Ivan Kytka.

„Hudební průmysl prochází jiným cyklem krize než světová ekonomika. My krizi pociťujeme již deset let a hudební průmysl proto již dělal určitá opatření,“ vysvětluje Petra Žikovská, ředitelka české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu. Především se údajně naučil diverzifikovat zdroje svých příjmů, což se v současnosti začíná projevovat.

Jako stále účinnější finanční zdroj v hudebním průmyslu se prosazuje prodej například triček a dalších doplňkových předmětů, což se dobře doplňuje s podporou sponzorů. „Někteří (umělci) by bez finančních injekcí od velkých britských firem nebyli schopni vydělávat na své živobytí,“ říká Kytka.

Studio 6 o hudebním průmyslu (zdroj: ČT24)

Určité velké finanční či obchodní skupiny pracují dále na tom, že v rámci svého marketingu vytvářejí malé hudební stáje, kde umožňují začínajícím talentům, aby nahráli svou píseň, pak jim dále pomáhají s distribucí, uvádí Kytka.

Dobré zprávy z Británie znamenají pro Česko velmi málo…

Podle hudebního publicisty Pavla Klusáka ale dobré zprávy z Británie znamenají pro český trh jen velmi málo, neboť česká hudba se ve většině případů neprodává na globálním trhu. Britské hudební odvětví je naopak jedním z tahounů exportu Británie. Ostrovní pop je například mimořádně úspěšný v USA. Jedna z deseti nových nahrávek, které se prodají ve Spojených státech, je právě britská.

Mezi celosvětové nové trendy v hudbě patří to, že zájemci si stále častěji budou kupovat spíše jednotlivou píseň než celé album. „Tato okolnost je jedním z kvantifikátorů, které je třeba započíst při hledání nových stezek,“ uvažuje Žikovská.

Lidé raději chodí na koncerty

Snížení zájmu o nákup fyzických hudebních nosičů se ovšem odráží ve zvýšeném důrazu na produkci živé hudby. „Koneckonců v téhle době, kdy tolik z nás pracuje u počítače, lidem vůbec nevadí dopřát si živý zážitek namísto dalšího nosiče,“ uzavírá Klusák.

Vydáno pod