Tomi Tour zřejmě přijímala peníze od klientů ještě pár minut před krachem

Praha - Cestovní kancelář Tomi Tour zřejmě přijímala platby od klientů a inkasovala peníze od partnerských agentur ještě několik minut před tím, než oficiálně ohlásila svůj krach. Zástupci cestovky přitom již v té době věděli, že se zájezdy neuskuteční. Odborníci považují toto jednání za neetické. Na druhou stranu ale poukazují na to, že i stát měl indicie naznačující problémy cestovní kanceláře a jejímu krachu mohl včas předejít. Stejně tak si mohla aktivity Tomi Tour prověřit i Union pojišťovna, u které byla cestovka pojištěna.

Tomi Tour oznámila ukončení činnosti v pátek krátce po 17. hodině. „Ještě v pátek jsme na základě smlouvy s cestovní kanceláří Tomi Tour poukázali na její účet peníze našich klientů. Deset minut po platbě jsme se dozvěděli o ukončení její činnosti. Snažili jsme se platby zastavit, ale ty už bohužel proběhly,“ řekl televizní stanici Z1 ředitel strakonické cestovní kanceláře CIAO Ladislav Havel.

Na jednání Tomi Tour si stěžuje řada lidí také v internetových diskusích. Tvrdí, že zaplatili zájezd těsně před ukončením činnosti cestovky, a nemají tak ani cestovní smlouvu. Ta je přitom nutná k vyplacení náhrady od pojišťovny.

Video V brněnském Muzeu romské kultury tvoří známí romští výtvarníci
video

V brněnském Muzeu romské kultury tvoří známí romští výtvarníci

Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka budou podobných případů stovky. „V tomto případě lze pokládat chování představitelů cestovní kanceláře přinejmenším za neetické,“ upozornil. Dodal, že za touto situací stojí mimo jiné také špatné nastavení procesů ve firmě. Kdyby měla zaveden systém managementu kvality podle norem ISO, podobný případ by se nemohl stát. „Kdyby cestovní kancelář Tomi Tour měla tyto procesy nastavené, tak by tam měla nastavený i úpadek,“ upozornil Beránek v rozhovoru pro ČT24. Řadě přehmatů by se pak dalo zabránit.

Krachu Tomi Tour možná mohl zabránit stát

Zabránit tomu, aby se tisíce klientů Tomi Tour dostaly do problémů a měly zkaženou dovolenou, možná mohl i stát. Alespoň to tvrdí mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Podle našeho názoru i státní orgány mohou svým způsobem za krach Tomi Tour, protože jak živnostenský úřad, tak úřad pro hospodářskou soutěž, tak i ministerstvo pro místní rozvoj určitě měly nástroje, kterými mohly Tomi Tour kontrolovat v okamžiku, kdy se dozvěděly o tom, že by mohla mít potíže,“ podtrhl v rozhovoru pro ČT24. 

Problémy například s ubytováním měla Tomi Tour podle Papeže už loni. Egyptská asociace cestovních kanceláří dokonce společnost obvinila z toho, že dluží tamní agentuře TAT téměř 19 milionů korun. Letos v květnu kvůli tomu uvízlo v Egyptě na dovolené třicet českých turistů. Státní orgány taky měly dostatek času, aby aktivity cestovní kanceláře prověřily. Indicií mohlo být pro stát i to, že CK Tomi Tour byla pojištěna v zahraničí. To může podle Papeže znamenat, že cestovka nemohla sehnat v Česku pojišťovnu, která by ji byla ochotná pojistit.

Mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež:

„To, že má Tomi Tour problémy, věděla i veřejnost, viz kauzy v Egyptě, ale charisma pana Fischera to překrylo.“


Ministerstvo pro místní rozvoj se ale brání. Jeho úlohou prý není kontrolovat obchodní vztahy a hospodaření cestovní kanceláře, ale sleduje hlavně to, jestli je pojištěna proti úpadku. „Pokud ČSA ví, že cestovka dluží miliony a že nesplácí, tak samozřejmě je jasné, že tam něco není v pořádku, tam ale ministerstvo nevstupuje a nemá na to páky,“ uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Martin Ayrer.

Prověřit hospodaření Tomi Tour každopádně mohla i sama Union pojišťovna, u které byla kancelář pojištěna. Ze zákona měla totiž právo žádat kdykoliv během trvání smlouvy po cestovce veškeré dokumenty o jejích aktivitách.