Cena Big Macu u nás už se od té americké příliš neliší

Praha - Týdeník The Economist zveřejnil nejnovější čísla známého Big Mac Indexu, která ukazují, že ceny v Česku jsou díky oslabení koruny na přibližně stejné úrovni jako v USA. Loni v létě byla cenová hladina v Česku o osmadvacet procent vyšší než v USA, nyní je to pouze o dvě procenta více. Znamená to, že i přes ekonomické ochlazení zůstává koruna pevnou měnou. Britský týdeník zveřejňuje index každoročně a porovnává cenu hamburgeru sítě McDonald's v různých zemích. Nejvíce za Big Mac zaplatíme ve Švýcarsku. Nejlevnější je naopak v Číně, Rusku nebo Polsku.

Zatímco ve Spojených státech je nyní možné koupit Big Mac za 3,57 dolaru, u nás je to 3,64 dolaru proti loňským 4,56 dolaru. V Británii stojí tento hamburger 3,69 dolaru, v eurozóně 4,62 dolaru, v Polsku 2,41 dolaru a v Maďarsku 3,62 dolaru. Ještě v roce 2000 dosahovaly české ceny hamburgerů po přepočtu jen 56 procent cen v USA.

Z dat lze podle analytika Tomáše Vlka z Patria Online vyčíst, že podle cen Big Maců je koruna výrazně podhodnocena proti euru, a to asi o šestadvacet procent. Do kurzu koruny s dolarem totiž zasahuje vývoj kurzu mezi eurem a dolarem.

Nejhůře je na tom díky krizi polský zlotý 

„Aktuální data týdeníku Economist ukazují na to, že největší obětí krize se mezi středoevropskými měnami stal polský zlotý. Zatímco ještě před dvěma lety byly v ČR a Polsku ceny přibližně srovnatelné, pak v polovině července 2009 byla polská cenová hladina o třetinu nižší,“ uvedl analytik ČSOB Jan Čermák.
 

„Strategie tvorby ceny je čistě a jedině strategií místního trhu,“ tvrdí mluvčí sítě restaurací s rychlým občerstvením pro Českou republiku Drahomíra Jiráková. Ceny se stanovují na základě různých faktorů - počínaje cenou použitých surovin přes disponibilní příjmy obyvatel a konkurenční prostředí až po výši DPH. Právě proto je řetězec působící skoro po celém světě podle analytiků pro srovnávání cenových hladin ideální. Odráží totiž ceny tzv. v místě a čase obvyklé.

Big Mac Index začal týdeník The Economist zveřejňovat od roku 1986. Tento ekonomický ukazatel vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen Big Macu ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa.

Analytik ČSOB Jan Čermák
Analytik ČSOB Jan Čermák