Češi šetří na odívání - nakupují v hypermarketech a u Vietnamců

Praha - Hospodářská krize nutí Čechy nakupovat levnější oblečení. 54 procent peněz utracených za oděvy a obuv končí v pokladnách velkých nákupních center. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Incoma. 84 procent dotázaných nakupuje oblečení v hypermarketech alespoň někdy, největší oblibě se přitom těší prodejny řetězce Tesco. Ve velkém ale Češi nakupují i na vietnamských tržnicích. Alespoň někdy na ně zavítá 74 procent populace.

Kromě Tesca se těší velké oblibě kupujících především síť specializovaných prodejen C&A. Populární jsou také H&M, Takko či New Yorker. Obuv chodí Češi nakupovat hlavně do prodejen značky Baťa a Deichman. Význam ostatních řetězců se podle Incomy snížil.

Všechny zmíněné značky mívají své prodejny obvykle ve velkých nákupních centrech, což pro ně znamená výhodu. „Nákupní centra mají tu velkou výhodu, že tam lidé chodí nakupovat i jiné věci než jen oděvy. To znamená, že oni dobře znají ty prodejny, kolem kterých pravidelně chodí,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 ředitel výzkumu společnosti Incoma Zdeněk Skála. Osobní znalost má přitom na rozhodování o tom, kam jít nakoupit, mnohem větší vliv než třeba letáky nebo doporučení známých.

Do specializovaných prodejen zavedených značek chodí Češi nakupovat především formální oblečení či oděvy, které mají vydržet delší dobu. Na nákupy oděvů rychlejší obrátky míří obvykle do hypermarketů.

Pro oděvy na vietnamskou tržnici

Velkému zájmu se těší i vietnamské tržnice. Lidé na nich oceňují hlavně nízkou cenu nabízeného zboží. Podle některých kamenné obchody nabízejí v podstatě stejné zboží, ovšem za vyšší ceny. A tak k Vietnamcům zavítají alespoň někdy téměř tři čtvrtiny populace. Pro více než pětinu obyvatel Česka představují tržnice časté nákupní místo.

Krize nutí Čechy čekat na slevy

Hospodářská krize přiměla Čechy k tomu, aby omezovali nákupy oděvů. Stále ve větší míře čekají také na výprodeje. Jejich sezóna se už v Česku rozjela, někde slevy dosahují až 75 procent.

„Zhruba pětina českých kupujících vysloveně čeká na slevy s veškerými nákupy a více než polovina tam nakupuje poměrně výrazně. Ten vliv je obrovský a s krizí to je ještě významnější,“ upozornil Skála.