Šéf Porsche Wiedeking končí, vaz mu zlomil Volkswagen

Berlín - Ředitel německého výrobce luxusních vozů Porsche Wendelin Wiedeking s okamžitou platností opustí firmu. Rozhodla o tom na nočním zasedání dozorčí rada společnosti Porsche Automobil Holding SE. Wiedekingovým nástupcem má být dosavadní šéf výroby v automobilce Michael Macht. Nejlépe placený evropský manažer Wiedeking je ústřední osobností v mocenském boji mezi automobilkami Porsche a Volkswagen.  Spolu s ním společnost opouští i její finanční ředitel Holger Härter. Další krok vedoucí k vytvoření společného koncernu Porsche a Volkswagenu učinila dozorčí rada druhého jmenovaného, která schválila příslušný základní koncept fúze.

Wiedeking si získal respekt za to, že v 90. letech minulého století automobilku postavil na nohy, teď se ale na jeho hlavu snáší vlna kritiky za to, že se snažil v nejméně vhodné době o převzetí Volkswagenu. Kvůli zběsilému nákupu akcií přední evropské automobilky nadělal své firmě dluhy ve výši 9 miliard eur. Wiedeking stál v čele automobilky od roku 1993. Jen loni si vydělal 77,4 milionu eur, tedy zhruba dvě miliardy korun, ačkoli se jím řízená firma v poslední době topila v dluzích.

Jakub Kolár z časopisu Auto TIP:

0„Wiedeking byl obrovská persona v automobilovém průmyslu, to, že odchází, naznačuje, že rodina Piëchů, respektive celý VW, vlastně tu bitvu o vliv v tom eventuálním spojení vyhráli.“

Video Rozhovor s Jakubem Kolárem
video

Rozhovor s Jakubem Kolárem


Po odchodu Wiedekinga se zdá být jisté, že automobilku ze Stuttgartu postupně převezme Volkswagen a učiní z ní desátou značku koncernové skupiny, k níž patří i česká Škoda Auto. „Volkswagen se ubránil a přešel do protiútoku,“ komentoval v České televizi možnou změnu rolí ve vlastnickém vztahu Jakub Kolár. Od Volkswagenu dostane Porsche asi osm miliard eur, kterými bude moci pokrýt svůj dluh.

Záměr vytvořit společný koncern dnes podpořila rovněž dozorčí rada výrobců automobilů Volkswagen. Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn oznámil, že schválený záměr ještě musí být podrobně rozpracován. Nový obří koncern se podle něj má stát „silovým polem“ světového automobilového průmyslu. Od Volkswagenu dostane Porsche asi osm miliard eur, kterými bude moci pokrýt svůj dluh.

Do Porsche míří také Katar 

Dalším investorem automobilky Porsche se pravděpodobně stane rovněž státní investiční skupina z Kataru. Tamní ropní šejkové totiž chtějí investicí do tradičního evropského výrobce luxusních vozů zhodnotit petrodolary vydělané díky bohatým zásobám černého zlata. Kateřina Pejpalová z magazínu Autohit v rozhovoru pro ČT24 tvrdí, že investice může být „dobrou pojistkou pro budoucí generace katarského státu“.

„Katar chce peníze investovat, je tlačen k tomu, aby dal více peněz, ze kterých by se umořoval dluh Porsche,“ tvrdí Kolár. Podle zdrojů agentury Reuters má Porsche prodat Kataru „méně než 25 procent“ akcií. Každopádně by to znamenalo, že hlasovací práva ve firmě poprvé v její historii získá někdo mimo dosavadní vlastnické klany Porschů a Piëchů, kteří stále kontrolují 100 procent akcií Porsche.