Brusel posvětil spojení Fiatu s Chryslerem – rodí se nový automobilový obr

Brusel - Italské automobilce Fiat už nic nebrání v tom, aby převzala americký Chrysler, který před nedávnem zbankrotoval. Transakci dnes totiž oficiálně posvětila Evropská unie. Podle ní prodej nijak neovlivní hospodářskou soutěž v Evropské unii. Spojením aktivit Chrysleru a Fiatu má vzniknout skupina, která bude svou velikostí konkurovat největší evropské automobilce Volkswagen.

„Chrysler podniká především v Severní Americe, odkud také pochází 90 procent jeho obratu. Automobilka navíc nemá žádný montážní závod v Evropě,“ uvedla Evropská komise v odůvodnění svého stanoviska. V novém podniku s názvem Chrysler Group LLC získá Fiat pětinový podíl. Výměnou poskytne italská automobilka Chrysleru technologie pro výrobu menších vozů. Nová společnost se také může těšit na schválenou půjčku 4,7 miliardy dolarů od americké vlády, splatnou za osm let.

Zbankrotovaný Chrysler obnovuje výrobu

Prodej Chrysleru už v polovině června na americké straně schválil nejvyšší soud, tedy poměrně krátce po bankrotu automobilky. Ta uzavřela všechny své továrny 4. května a krátce nato vyhlásila i bankrot. V současnosti se přitom již začíná rozjíždět výroba v šesti montážních závodech a postupně by se měla produkce vozů rozjet i v dalších provozech, přičemž jako první byla obnovena produkce sportovních vozů Dodge Viper v Detroitu.

Fiat doufá, že mu aliance s Chryslerem pomůže překonat současnou krizi v automobilovém průmyslu. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru.

Nenasytní Italové

Fiat před časem usiloval rovněž o převzetí německé automobilky Opel, která však nakonec pravděpodobně skončila v rukou konsorcia složeného z kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magna International a ruské společnosti Sberbank.

Byl to přitom paradoxně Fiat, který se před několika lety sám kvůli ztrátovosti automobilové divize ocitl v hluboké krizi. Nynější šéf automobilky Sergio Marchionne proto přikročil ke snižování nákladů a uzavírání spojenectví s ostatními automobilkami, aby vrátil divizi k zisku. To se mu nakonec podařilo navzdory slabé poptávce na hlavních trzích, ostré cenové konkurenci a nárůstu cen surovin.

Marchionne již koncem loňského roku uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů.