Tradiční české firmy vsadily na retro design

Praha - Český retro design opět táhne české zákazníky a firmy neváhají a snaží se jim vyhovět. Výrobky, které v minulosti kralovaly trhu spíš kvůli nedostatku konkurence a po revoluci téměř zapadly, se nyní vrací na výsluní. Receptem na úspěch je spojení tradičních značek s mladými designéry. S kolekcemi v retro duchu slaví úspěchy například botasky nebo hodinky Prim.

Botas Classic 66 - nová kolekce v retro duchu. Na začátku jejího úspěchu stál školní projekt dvou studentů pražské uměleckoprůmyslové školy a na jeho konci je kolekce třinácti nových modelů. „Zaskočilo nás, jak rychle se začala prodávat a jaké zákazníky oslovila. Oslovila hlavně mladou generaci náctiletých, kteří vzali tohle retro za své a v prvních měsících se prodalo v tisících párech bot,“ popisuje úspěch kolekce generální ředitel akciové společnosti Botas Petr Lajžner.

Botas dal mladým designérům volnou ruku. Jakub Korouš a Jan Kloss zachovali jen původní tvar boty, vyhráli si s barvami a materiály a navrhli i obal - stylovou připomínku pověstných pytlíků na přezůvky. „Aby třeba přijel mladý turista ze zahraničí a místo křišťálové vázy si koupil botasky, hezky zabalené a s příběhem,“ vysvětlil spoluator kolekce Jan Kloss, proč pracovali s retro designem. Právě retro botasky přinesly tvůrcům několik cen za design a nabídku na další spolupráci.

Reportáž Daniely Písařovicové (zdroj: ČT24)

Kolekce stojí i za spojením dvou velkých obuvnických B na českém trhu. Nových botasek se totiž ujala firma Baťa, která je prodává ve své obchodní síti.  

Vzpomínka na staré časy se vyplácí i další legendě na českém trhu - hodinářské firmě Prim. „V současné době se nám nejlépe prodávají naše retro modely z padesátých a šedesátých let,“ dodává Jiří Helikar, generální ředitel firmy Prim.

Prim vsadil na spolupráci s mladými i zkušenými designéry a přímý kontakt s klientem. Zákazníkům nebo firmám proto nabízí hodinky ušité na míru. „Je opravdu z čeho čerpat, jsou tam standardní modely, o které se dá opřít, a i technologie, které používají,“ dodává designér Michal Froněk.

Úspěchy na českém trhu však slaví i další retro výrobky v novém kabátě, například hračky, nábytek nebo sklo.