Microsoft a Yahoo se spojí proti Googlu

Seattle - Dva američtí softwaroví obři Microsoft a Yahoo dnes potvrdili, že se dohodli na spolupráci v oblasti internetové reklamy. Partnerství v klíčovém segmentu online trhu má především oslabit dominantní postavení největšího světového vyhledávače Google. O společném tažení Microsoftu a Yahoo na pozice Googlu se dosud jen spekulovalo.

„Jde o to, že firma Yahoo bude využívat k veškerému vyhledávání ve svém webovém byznysu vyhledávač firmy Microsoft Bing,“ popsal připravovanou spolupráci obou gigantů ředitel divize vývoje Microsoftu ČR Jiří Karpeta. Kontrakt mezi Microsoftem a Yahoo je na deset let. Dá se ale předpokládat, že pokud bude spolupráce úspěšná, obě firmy ji budou chtít dál prohloubit.

Ze spojení sil by měly těžit obě společnosti. Zatímco Yahoo bude moct používat technologie Microsoftu, ten zas využije umění Yahoo reklamu prodat. Na partnerství ale vydělají také uživatelé služeb onou firem. „Spojení pomůže inzerentům, zejména malým inzerentům, pro které bylo doposud nákladné administrovat kampaně u obou zvlášť,“ shrnuje pravděpodobné výhody pro potenciální zákazníky internetový publicista Libor Nováček.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové a Jana Spilky
video

Reportáž Hany Vorlíčkové a Jana Spilky

Microsoft a Yahoo společně proti Googlu

Uzavřené partnerství dává jasný signál Googlu, že Microsoft a Yahoo chtějí stáhnou jeho náskok na poli internetového vyhledávání, kde je jasnou jedničkou. Podle údajů výzkumné firmy comScore ovládá 67 procent trhu. Yahoo, oblíbený především v anglicky mluvících zemích, drží druhou příčku, na záda však celosvětově rozšířenému Googlu rozhodně nedýchá. Tržní podíl Yahoo je totiž jen osm procent, tržní podíl Microsoftu a jeho služby Live search činí tři procenta.

I přes nízký tržní podíl obou konkurentů, nechce Google zůstat nepřipraven. „Určitě máme zájem dozvědět se o této dohodě více podrobností,“ uvedla PR manažerka českého Googlu Janka Zichová.

Původně chtěl Microsoft celé Yahoo

Ještě před rokem Microsoft usiloval o převzetí Yahoo. Svoji nabídku za 47,5 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 855 miliard korun, však nakonec stáhl, protože ji vedení Yahoo považovalo za příliš nízkou a odmítlo ji. „Pravděpodobně šlo spíš o citovou záležitost než o byznys, oni (vlastníci Yahoo) se nechtěli vzdát svého v uvozovkách dítěte, které vypiplali v podstatě z ničeho,“ míní Nováček.

Vedení Yahoo nepřijalo ani pozdější návrh Microsoftu na koupi pouhého internetového vyhledávače. Dohoda o spolupráci s Yahoo tak je logickým krokem ve snahách giganta z Redmondu. Zřejmě to ale nebude definitivní tečka ve snažení Microsoftu.

„Myslím si, že poustupem času, a ta budoucnost nemusí být příliš vzdálená, může dojít k fúzi firem tak, jak to Microsoft původně chtěl a jak se o to původně snažil,“ míní IT analytik Jan Lodl.

Microsoft zatím na internetu nedokázal plně využít svou pozici největšího světového výrobce softwaru a dodavatele operačního systému do naprosté většiny osobních počítačů. Podobně jako další firmy se teď navíc potýká s důsledky hospodářské a finanční krize. Tržby společnosti vykázaly v uplynulém finančním roce první pokles od vstupu firmy na burzu v roce 1986.