Škodovka vydělala o dvě třetiny míň

Wolfsburg/Mladá Boleslav - Na největší tuzemskou automobilku Škoda Auto letos dolehly stejné problémy, se kterými se potýkají výrobci aut po celém světě. Čistý zisk mladoboleslavské automobilky se tak propadl na 2,7 miliardy korun, což je o 61,7 procenta méně než před rokem. Za propadem zisku stojí klesající odbyt. Aut s okřídleným šípem ve znaku se za pololetí prodalo o čtvrtinu méně.

Za první půlrok prodala Škodovka celkem 329 641 aut. Meziročně to představuje zhruba desetiprocentní propad. Tržby firmy v době hospodářské krize klesly o pětinu na 89,7 miliardy korun.

Krize ovšem mění měřítka. Více než 60procentní propad zisku znamená úspěch. Automobilka se totiž udržela v plusu a nepropadla se do ztráty. K tomu jí pomohlo hlavně německé šrotovné a prudký nárůst prodejů v Číně.

Šéfredaktor časopisu Autohit Jakub Rejlek:

„Myslím si, že Škodovce se do budoucna bude dařit minimálně stejně, jako se jí daří nyní, představila novou modelovou řadu v podobě Škody Yetti, která se podle mě bude dobře prodávat v západních zemích.“


Koncern VW se v krizi drží

Výsledky Škody Auto dnes oznámil mateřský koncern Volkswagen. S odbytovými problémy se potýkají všechny jeho značky. Čistý zisk celého VW v prvním pololetí klesl o 81 procent na 494 milionů eur (asi 12,6 miliardy korun). Největší evropská automobilka v červnu sice prodala o šest procent více osobních a užitkových automobilů než ve stejné době před rokem, ekonomická krize se firmě přesto nevyhnula. Za první pololetí klesl prodej Volkswagenu o 9,4 procenta na 51,2 miliardy eur.

Přes všechny problémy bývá Volkswagen mnohými označován za vítěze krize. Zatímco velké americké koncerny jako Chrysler nebo GM jí málem podlehly a ostatní evropská konkurence hospodaří se ztrátou, VW se naproti tomu jako jedna z mála automobilek dokázal udržet v zisku. Dokázal dokonce zvýšit svůj tržní podíl. Vzhledem k problémům General Motors by tak dnes třetí největší výrobce automobilů světa mohl s japonskou Toyotou soupeřit o post světové jedničky.