Tuzemské firmy pomáhají zahraničním matkám

Praha - Pololetní vysvědčení firem naznačuje, že tuzemské společnosti s recesí více či méně úspěšně bojují. Špatně si nevedou ani v zahraniční konkurenci. Přestože řadě z nich ve srovnání s loňským rokem zisky o desítky procent klesly, stále hospodaří v kladných číslech. Zisky tuzemských firem vyrovnávají hospodaření zahraničních mateřských firem a někdy i zalepují jejich ztráty.

Například Škoda Auto vydělala o téměř 62 procent méně než loni. Ještě hůře ale na tom byl její mateřský koncern Volkswagen, který letos vydělal jen necelých 500 milionů eur oproti 2,5miliardovému zisku z pololetí roku 2008. „Prodeje aut stouply především v Jižní Americe a také v Číně, kde to bylo až o 20 procent,“ řekl redaktor AutoHitu Jakub Rejlek.

Naopak z nezajímavých a krizí zasažených trhů se firmy stahují. Výjimkou není ani společnost AAA Auto. „Problémy maďarské ekonomiky nebyly opravdu příznivé pro tento typ obchodu, takže jsme tam ty aktivity zmrazili,“ uvedla viceprezidentka AAA Auto Karolína Topolová. Tam, kde zájem o ojetiny roste, volí AAA masivní reklamu - například vlastní šrotovné. Ve druhém čtvrtletí se díky tomu prodejce dostal do zisku.