Co je dobré vědět při nakupování přes internet?

Praha - Shoppování - nové slovo v našem slovníku - znamená dlouhé hodiny strávené obíháním obchodů většinou v nákupních centrech a nakupování celé řady více či méně potřebných věciček. Pro někoho je shoppování možná zábava, koníček a představa příjemně stráveného dne. Pro jiného otrava, nuda, možná až noční můra. Pokud patříte k těm druhým, je zde i jiná možnost jak nakoupit: přes internet. Poradíme vám jak na to.

Nakupování přes internet má své výhody. Zboží si vyberete a objednáte z pohodlí domova. Stačí jen párkrát kliknout myší a během několika dní máte svůj vysněný počítač doma a zpravidla je výrazně levnější než v obchodě na náměstí nebo v shopping parku. Koupit na internetu se dnes dá už téměř vše - květiny, oblečení, kancelářské potřeby, snubní prsteny či dokonce auto.

Jaká má kupující přes internet práva?

Práva kupujícího a povinnosti prodávajícího při nákupu na dálku upravuje § 53 Občanského zákoníku. A hájí zájmy spotřebitele dokonce více než při „klasickém“ nákupu. „Většina spotřebitelů si je dnes již vědoma svého práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů, pokud smlouvu uzavřou přes internet,“ říká Marcela Reichelová, koordinátorka Moravskoslezského kraje Sdružení obrany spotřebitelů. Ale i zde platí výjimky, kdy tak učinit nelze. „Je to například zboží upravené na přání zákazníka, dodávka audio a video nahrávek a počítačových programů, jestliže spotřebitel porušil originální obal médií, dodávka novin a časopisů nebo zboží podléhající rychlé zkáze,“ upřesňuje Reichelová.

I na zboží zakoupené přes internet se vztahuje 24 měsíční záruční doba. V rámci této lhůty máte možnost zboží v případě projevené závady reklamovat. „Stejně jako u zboží koupeného v kamenném obchodě, je prodávající povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů,“ vysvětluje Marcela Reichelová. Pokud tuto lhůtu nedodrží, má podle § 622 Občanského zákoníku zákazník právo od smlouvy odstoupit.

Na co si při nákupu přes internet dávat pozor?

Rady, jak minimalizovat riziko nákupu přes internet, pro vás připravilo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) společně s Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Pokud budete dodržovat toto desatero, omezíte tím riziko špatného výběru obchodu a vyhnete se tak nebezpečí, že po zaplacení nedostanete objednané zboží a ani peníze zpět.

  1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
  2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých reference. Zajímejte se o to, zda obchod pomáhá zákazníkům při výběru zboží například umožněním komentářů či hodnocení u zboží.
  3. Zjištěním referencí na Vámi vybraný obchod zjistíte, jaké zkušenosti mají ostatní spotřebitelé s tímto obchodem a můžete se tak lehce vyhnout případným komplikacím s obchodem. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK či SAOP, nákup je pak bezpečnější. Pro posouzení obchodu můžete využít katalogu certifikovaných obchodů nebo seznam obchodů, které prošly auditem obchodních podmínek, vytvořený Sdružení obrany spotřebitelů.
  4. Zjistěte, zdali obchodník na webových stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je.
  5. Z kontaktních informací si ověřte, zda má obchodník dostatečně kvalitní zázemí pro vyřízení vaší objednávky. Spolehlivé internetové obchody uvádí v kontaktech vždy i provozovatele.
  6. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, SMS, on-line). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku, nic neriskujete. Uschovejte si potvrzení o objednávce.
  7. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
  8. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
  9. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Pokud je to možné, vyřizujte reklamaci osobně přímo na prodejně obchodu. Celý proces tím ještě urychlíte.
  10. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.