Prodej aut v Německu stoupl v červenci téměř o třetinu

Frankfurt - V červenci se prodejcům osobních automobilů v Německu dařilo - prodej se meziročně zvýšil o 29,5 procenta na téměř 340 000 vozů, protože motoristé nadále využívali vládní pobídky k výměně starých aut za nové. Růst poptávky výrazně zúročila i česká Škoda Auto, jejíž prodej na německém trhu se meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na více než 15 000 vozů.

Celkový prodej aut v Německu vyskočil za prvních sedm měsíců letošního roku o 26,6 procenta na téměř 2,4 milionu vozů. Německo platí za největší automobilový trh v Evropě.

Za růstem stojí šrotovné

V únoru začala německá vláda vyplácet bonus 2500 eur (zhruba 65 000 korun) za koupi nového a energeticky úsporného automobilu a za sešrotování nejméně devět let starého vozu. Opatření má trvat do konce letošního roku.

Poptávku po automobilech nyní podporuje šrotovné rovněž v dalších evropských zemích. V Itálii prodej aut v červenci meziročně stoupl o 6,2 procenta na 204 905 vozů a ve Francii o 3,1 procenta na 188 635 vozů. Ve Španělsku se prodej sice meziročně snížil o 10,9 procenta na 108 222 vozů, tempo poklesu však zpomalilo z červnových 15,9 procenta. Meziměsíčně se španělský prodej dokonce zvýšil o 12 procent.

Šrotovné se odrazilo i ve vynikajících výsledcích prodeje aut v USA

Díky nedávnému zavedení šrotovného dosáhl v červenci letošního maxima také prodej automobilů ve Spojených státech. V meziročním srovnání nicméně prodej v USA klesl o 12 procent na 994 000 vozů. Americké šrotovné ovšem nevydrželo ani týden. Miliardu dolarů, kterou vláda vyčlenila na podporu prodejů, vypotřebovali lidé téměř okamžitě. Nakoupili zhruba 250 tisíc nových automobilů.

Automobilky ale musí myslet i na budoucnost. Evropská unie i Spojené státy tlačí hlavně na výraznější čistotu aut. V Kalifornii bude dokonce muset každý výrobce, který zde v budoucnu hodlá prodávat svá auta, nabízet i vozy s nulovými emisemi. Zejména elektromobily ale do nynější doby vyráběly jen menší firmy. První velkou společností, která přichází se sériovým elektromobilem, je japonský Nissan.
Další výrobci pak mají brzy následovat. Zákazníci se mohou těšit na různé výhody - od daňových slev až po odpuštění mýtného ve velkých městech.