Německé vraky určené k sešrotování prý končí ve východní Evropě

Berlín - Zavedení takzvaného šrotovného v Německu údajně umožnilo překupníkům rozjet nový nezákonný byznys se starými auty. Mnoho automobilů, které už byly určeny k sešrotování, nakonec poslouží přinejmenším na náhradní díly ve východní Evropě nebo Africe. Podle svazu německých kriminalistů (BDK), na něž se odvolává deník Bild, bylo do ciziny nelegálně prodáno až 50 tisíc německých "vraků".

V uplynulých měsících šrotovné podle odhadů BDK podvodníkům „přihrálo“ řádově tisícovky aut. Zhruba pět až deset procent automobilů, které měly být sešrotovány, bylo vyvezeno do východní Evropy či Afriky, řekl místopředseda svazu kriminalistů Wilfried Albishausen. „Tím spadlo organizovanému zločinu do rukou zhruba 125 milionů eur (kolem 3,25 miliardy korun),“ odhaduje Albishausen.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa), jenž žádosti o šrotovné přijímá, odhady BDK odmítá. Prostřednictvím své mluvčí sice připustil, že se případy podvodů vyskytly, ale týkaly se údajně méně než stovky vozů. Bafa dosud registruje přes 1,7 milionu žádostí o prémii ve výši 2500 eur, přiznána zatím byla zhruba půl milionu žadatelů. Stát bonus vyplácí lidem, kteří si kupují nové auto a zároveň nechají sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Německá vláda na šrotovné vyčlenila pět miliard eur.

Německý ministr financí Peer Steinbrück nyní požaduje rychlé vyšetření doutnajícího skandálu a v případech, kdy se prokáže podvod, žádá vrácení prémie státu. „Tomu se musí přijít na kloub. Nikdy nemůžete určité zneužití zcela vyloučit,“ řekl dnes Steinbrück, jenž je místopředsedou sociálnědemokratické strany (SPD). Ta se přitom hlásí k autorství jinak úspěšného konceptu šrotovného.

Peer Steinbrück
Peer Steinbrück