Češi kvůli krizi přestávají utrácet

Praha - Češi stále ve větší míře šetří a projevovat se to už začíná i na prodejích zcela běžného zboží, jakým jsou například prací prášky. Svědčí o tom, vývoj maloobchodních tržeb, které se v červnu propadly o 7,5 procenta. Potvrzuje to ale také nejnovější průzkum společnosti GfK Czech. Z průzkumu ale rovněž paradoxně vyplynulo, že zejména obyvatelé větších měst ztrácí navzdory krizi zájem o levnější diskontní prodejny.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku se meziroční nárůst výdajů domácností zcela zastavil. „V podstatě se začíná ukazovat krize. Na konci loňského roku se ještě domácnosti nijak nerozpakovaly výrazně utrácet, nicméně s prvními příznaky krize v České republice se ten nárůst výrazně zpomaloval, až dosáhl toho nízkého procenta,“ uvedla v rozhovoru pro ČT24 Vladimíra Šebková z GfK Czech.

Méně lidé nakupují především drogistického zboží. Zářným příkladem jsou podle Šebkové prací prášky. „Dá se říci, že hospodyňky šetří, že dávají menší objem na jednu pračku,“ upozornila. Propad zájmu kupujících ale postihl i další segmenty. Výrazně méně se prodávají limonády a neochucené vody. Na tuto kategorii nemá vliv pouze krize, ale také různé ekologické kampaně, tvrdí Šebková.

Lidé utíkají z diskontů

Paradoxem letošního vývoje je, že i když se lidé snaží šetřit, stále méně nakupují v diskontech. „Diskonty jsou stále silné v těch středních městech od pěti tisící do dvaceti tisíc obyvatel, kdežto ve větších městech se jejich síla vytrácí,“ upřesnila Šebková. Ve větších městech nad sto tisíc obyvatel se podle ní lidé začínají vracet do menších obchodů. Důvod spatřuje především ve sloučení řetězců Plus a Penny.