Fastfoodům krize svědčí

Praha - Americká ekonomika prochází recesí a tamní spotřebitelé stále omezují své výdaje. Řetězcům rychlého občerstvení se daří z těsného domácího trhu pronikat do zahraničí. Například král sandwichů Subway od ledna 2008 otevřel již 1432 restaurací v zahraničí, což je o 202 více než v samotných Spojených státech. Také McDonald's či méně známé Curves expandují především do Asie, Afriky a Jižní Ameriky.

„Jsou to země, které se v minulých letech poměrně rychle rozvíjely, kde docházelo k bohatnutí lidí, kteří si tedy mohli ve větší míře to občerstvení kupovat,“ vysvětluje analytik Karel Potměšil. „Trh řetězců rychlého občerstvení je dostatečně saturovaný pobočkami na domácím trhu. Jediný způsob, jak rozšiřovat pobočkovou síť a ještě více expandovat, je vstupovat na nové trhy,“ dodává.

Jak vyplývá z hospodářských výsledků, expanze se fastfoodovým řetězcům vyplácí. Například společnosti McDonald's vzrostly v červenci tržby o 4,3 procenta. v Evropě dokonce o 7,2 procenta.

Současná recese rychlému občerstvení nahrává. Lidé místo restaurací často volí levnější jídlo právě z fastfoodů. Podle analytiků tržby velkých řetězců porostou i v budoucnu.