Praze zřejmě hrozí stávka dopraváků, Bém odmítl jejich kritiku

Praha – Magistrát hlavního města nesnižuje financování pražského dopravního podniku (DP), tvrdí primátor Pavel Bém. V dopise, který zveřejnil na webových stránkách magistrátu, tak odmítl kritiku odborářů, kteří na podfinancování provozu dopravy upozorňovali a požadovali navýšení dotací na investice i provoz na letošní rok. Odboráři nyní o Bémově prohlášení jednájí a podle neoficiálních informací zvažují stávku.

„Musím vyjádřit překvapení nad Vaším konstatováním, že má docházet k údajnému dramatickému krácení plateb za objednanou službu,“ píše Bém v dopise odborovým organizacím. Popírá také, že by město neplatilo za některé nasmlouvané služby. „Nedovedu si totiž představit žádného zodpovědného manažera společnosti, který by podepsal investiční smlouvy, které nemá kryty v příjmové části svého rozpočtu. Takováto praxe by totiž s velkou pravděpodobností mohla být interpretována dokonce jako trestný čin,“ uvedl primátor.

Dodatečné peníze pro dopravní podnik nebudou

Bém rovněž odmítl požadavek odborů na dofinancování investičních a provozních nákladů. Podle něj byl rozpočet schválen zastupitelstvem hlavního města a výše dotace pražskému dopravnímu podniku je v evropském srovnání „mimořádná a neobvyklá“. Připomněl také to, že současná hospodářská krize se promítá i do hospodaření města, a je tedy nutné šetřit všude, kde alespoň trochu jde.

S jak velkými dotacemi může letos DP počítat?

  • Na provoz od města dostal původně 7,12 miliardy korun.
  • V březnu Praha dotaci navýšila o 37 milionů korun.
  • Na investice podnik od města obdržel 1,99 miliardy korun (údajně nejméně za posledních deset let).
  • Téměř 400 milionů korun mu do pokladny přiteče z evropských fondů. I tyto peníze jsou určeny na investice.
  • 1,2 miliardy dalo podniku město z loňského rozpočtového přebytku. Tuto sumu má DP využít na nákup nových tramvají a autobusů.


Ekonomická situace dopravního podniku přitom byla údajně také důvodem, proč v červnu rezignoval ekonomický ředitel podniku Ivo Štika. Podle neoficiálních informací nechtěl nést odpovědnost za současný stav, kdy se dopravní podnik musí kvůli nedostatečným dotacím od města zadlužovat.

Bém se ale domnívá, že podnik s dotacemi špatně hospodaří. Proto na červnovém jednání městské rady předložil návrh na odvolání generálního ředitele podniku Martina Dvořáka. Nakonec ale svůj návrh stáhl.

Dopravní podnik přitom už řadu měsíců krátí své náklady. Propustil přes tisíc zaměstnanců, omezil počet spojů a úpravil jízdní řády. „Je potřebné přijmout smlouvu, dohodnout se s městem, aby bylo jasně definováno, co co stojí a nebyli jsme závislí na politické vůli. V něčem však dává primátor odborům za pravdu,“

Zvýšit jízdné, nebo využít outsourcing?

„Zvyšování jízdného je jedním z prostředků, to jsou samozřejmě návrhy, které městu předkládáme,“ říká mluvčí podniku Ondřej Pečený. Primátor Bém chce ale ke stabilizaci DPP použít například outsourcing, který již dříve odbory ostře odmítaly.

Primátor se také domnívá, že nespokojenost odborářů je způsobena nečinností a nekomunikativností managementu, a tvrdí, že tento nedostatek neprodleně odstraní. „Není možné, aby vedení společnosti, která je jedním z největších zaměstnavatelů na území hlavního města Prahy i celé České republiky, nevedlo sociální dialog se zástupci odborů hájících zájmy zaměstnanců,“ zlobí se v dopise Bém.

Odboráři budou vyčkávat do 27. srpna, kdy situaci vyhodnotí. Podle jejich vlastních slov bude i poté stávka až tou poslední variantou.

Zastávka MHD
Zastávka MHD